بایدها و نبایدها در رادیولوژی

رادیولوژی و تصویربرداری تشخیصی راهی است که به فرایند تشخیص و درمان بیماری ها کمک می کند و امروزه به یخش مهمی از مراقبت های پزشکی تبدیل شده است.این روش می تواند فرایند تشخیص بیماری را آسان تر و تعداد جراحی های غیر ضروری را کم کند. البته رادیولوژی می تواند باعث ایجاد سردرگمی و اضطراب در برخی از بیماران شود. یکی از بهترین راه ها برای کاهش این ناراحتی یا نگرانی، آماده بودن برای تصویربرداری است.

در این مقاله چند نکته و ترفند ساده از رادیولوژی را به شما می گوییم تا اطمینان داشته باشید، تصویربرداری به خوبی انجام می شود. کارهایی که بهتر است پیش از مراجعه به مرکز عکس برداری انجام دهید عبارت اند از:

 

تکمیل مدارک پزشکی

با پزشک خود مشورت کنید و به صورت دقیق دستور و لیست موارد مورد نیاز برای عکس برداری را داشته باشید. همچنین شناسه پزشکی، دفترچه بیمه، نسخه و نامه پزشک، پرونده سوابق، آزمایشات و عکس های قبلی و هر مدرکی که نیاز است را همراه داشته باشید.

 

جواهرات و اشیا فلزی

این روزها ساعت، انگشتر و سایر جواهرات به جزئی از ما و بدن ما تبدیل شده اند. بهترین کار این است که پیش از مراجعه برای عکس برداری، جواهرات و اکسسوری هایتان را در منزل بگذارید و یک روز از آن ها دورشود.  به خصوص اگر جواهراتتان با ارزش هستند حتما آن ها را در خانه بگذارید تا از خطر گم شدن در مرکز پزشکی در امان بمانند.

فلز می تواند در عملکرد صحیح دستگاه تصویربرداری اختلال ایجاد کند به خصوص در دستگاه تصویر برداری تشدید مغناطیسی (MRI). اگر فلز، پلاتین و سایر دستگاه ها را در بدن خود دارید حتما قبل از عکس برداری به پزشک خود اطلاع دهید. یا اگر جوشکار هستید این نکته را به پزشک خود بگویید زیرا ممکن است قطعاتی از ترکش فلزات روی بدنتان باشد.

 

خوشبو کننده ها

همه ما تمایل داریم بوی خوبی بدهیم اما ماده های خوشبو کننده یا ضدعرق می توانند در تصاویر تولید شده اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال، استفاده از دئودورانت قبل از انجام ماموگرافی منجر به ایجاد لکه های سفید در تصاویر می شود و خواندن آن توسط رادیولوژیست را دشوار می کند. بنابراین هنگام مراجعه برای عکس برداری از دئودورانت، اسپری بدن، ادکلن و ... استفاده نکنید.

 

لباس و سایر وسایل

برخی از مراکز تصویربرداری شما را ملزم به پوشیدن روپوش در طول MRI یا سایر روش های تصویربرداری می کنند. با این حال پیش از مراجعه به مرکز سوال کنید که چه لباسی می توانید بپوشید. گاهی نیاز است لباس تنگ بپوشید و گاهی می توانید لباس های گشاد و راحت بپوشید. فقط مطمئن شوید که این موارد هیچ نوع اتصال دهنده یا زیپ فلزی ندارند زیرا دقیقاً مانند جواهرات عمل می کنند و می تواند بر نتایج نهایی تأثیر بگذارد.

از جمله وسایل متفرقه ای که باید قبل از تصویر بردار از خود جدا کنید عبارت اند از:

  • سمعک
  • سنجاق سر
  • دندان مصنوعی
  • کلاه گیس
  • سوتینی که فلز دارد

اگر مطمئن نیستید که چه چیزهایی را می توانید همراه داشته باشید؛ می توانید برای تهیه لیستی از موارد تأیید شده با مرکز تصویربرداری خود تماس بگیرید.

 

داروها

پیش از مراجعه به مرکز تصویر برداری، فهرستی از داروهایی که مصرف می کنید را آماده کند تا در صورت نیاز ارائه دهید و بتوانید به سوالات پاسخ دهید. اینکه آیا می توانید پیش از تصویر برداری داروهای معمول خود ا مصرف کنید به نوع آزمایش و تصویر برداری شما بستگی دارد. به عنوان مثال نیازی نیست قبل از ام آر آی (MRI) چیزی نخورید. اگر از بیهوشی استفاده می شود؛ مثلا برای کسانی که مبتلا به کلاستروفوبیا هستند یا به آزمایش طولانی نیاز دارند، به یک دوره ناشتایی نیاز است.

هر چه قدر با آمادگی و اطلاعات بیشتری به یک مرکز رادیولوژی بروید؛ آرامش بیشتری خواهید داشت و نتیجه آزمایشاتتان دقیق تر به دست می آید. بنابراین پیش از انجام رادیولوژی، با پزشک خود مشورت کنید و آگاهی داشته باشید. تله ویزیت در این مسیر همراه شما است. به کمک اپلیکیشن تله ویزیت به صورت آنلاین ویزیت شوید و با آمادگی کامل به مرکز عکس برداری مراجعه کنید.

منبع:
www.independentimaging.com

نظرات