طب اورژانس چیست و چه بیماریهایی را درمان میکند؟

طب اورژانس یا پزشکی اورژانس یکی از تخصص‌های نسبتاً جدید پزشکی است که حیطه فعالیت‌های آن در زمینه بیمارانی است که نیازمند اقدامات فوری فوریت‌های پزشکی بوده و باید هر چه سریعتر تحت درمان قرار گیرند.

ارائه خدمات پزشکی در بیماران مراجعه‌کننده به اورژانس‌ها ، در نظام سلامت جامعه اهمیت خاصی دارد.علی‌رغم پیشرفت طب در سالیان اخیر و بالندگی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی،متأسفانه کیفیت خدمات اورژانس بهبود قابل توجهی نداشت. ایده ایجاد رشته طب اورژانس برخاسته از چنین مشکلاتی بوده‌است.برخلاف بسیاری از رشته‌ها که وسعت اطلاعات علمیو کشفیات جدید باعث بوجود آمدن آن‌ها شد، طب اورژانس تنها در پاسخ به تقاضا ونیازهای بهداشتی جامعه شکل گرفت.
 

وظایف پزشک اورژانس

متخصصین طب اورژانس عمدتاً در بخش اورژانس فعالیت می‌کنند و اطلاعات و مهارتهای زیادی در تمام اورژانسهای رشته‌های مختلف دارند . بطور مثال یک متخصص طب اورژانس می‌تواند مثل یک متخصص بیهوشی راه هوایی را اداره کند، مثل یک متخصص قلب سکته قلبی و انواع نامنظمی‌های آهنگ قلبی را درمان کند، مثل یک جراح لوله سینه‌ای، شالدون (لوله کوچک انعطاف پذیر که در داخل رگ بیماران دیالیزی کار گذاشته می‌شود) وکاتتر(لولهٔ نرم و انعطاف پذیر) مرکزی تعبیه نماید، مثل یک ارتوپد شکستگی‌ها و دررفتگی هارا درمان کند(به شرطی که عمل جراحی نیاز نداشته باشد)، مثل یک متخصص گوش ، حلق ، بینی  خونریزی‌های بینی را اداره نماید و مثل یک متخصص داخلی اورژانس های این رشته را اداره نماید.
 

مهارتهای گسترده تر

دیگر مهارتهایی که متخصص طب اورژانس در طول دوره تحصیل خود به عنوان رزیدنت طب اورژانس کسب می‌کنند و معمولاً مختص این رشته تخصصی هستند عبارتند از : درمان بیماران دچار آسیب‌های چندگانه(مثل شکستگی استخوان‌ها + پارگی اعضاء داخلی بدن و شوک )، درمان بیماری‌های محیطی (چون گرما زدگی، سوختگی، برق گرفتگی و ...)، برخورد با مسمومیتها، اداره بیمار نیازمند احیا قلبی ریوی و اداره بحران، درمان قربانیان حوادث هسته ای، میکروبی و شیمیایی و .....

همچنین متخصصان طب اورژانس مهارتهای ویژه‌ای در امور مدیریتی اورژانس دارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مدیریت بخش اورژانس، طراحی فضای فیزیکی  بخش اورژانس،مدیریت بحران در سطح بیمارستان و نیز در سطح جامعه، مدیریت و طراحی اورژانس پیش بیمارستانی .

متخصصان طب اورژانس علاوه بر نظارت بر شرایط بیمار طی حضور در اورژانس توانایی درمان موارد اورژانسی بیمار یا شناسایی علت یا علل اصلی مولد علائم بیمار را نیز دارد که این توانایی‌ها، هم رسیدگی به بیمار و هم شرایط بستری یا ترخیص بیمار را تسریع می‌کند. بسیاری از بیماران بستری در اورژانس با مراقبت‌های اولیه بهبود می‌یابند و عده‌ای تنها نیازمند بررسی اولیه و پیگیری در سرویس تخصصی هستند و بیماری‌شان موردی نیست که لازم به بستری فوری باشد. حال با توجه به امکانات محدود اورژانسی نسبت به جمعیت موجود در کلانشهرها، رسیدگی به وضعیت اورژانس‌ها و تعدیل نیروی انسانی شاغل، استاندارد کردن وسایل، ارتباط اورژانس با دیگر بخش‌ها و تعیین تکلیف بیماران ویزیت شده این گروه تخصصی است. مسوولیت آموزش پرستاران اورژانس، پرسنل اورژانس پیش‌بیمارستانی(۱۱۵) و بالا بردن آگاهی مردم در برخورد با سوانح و حوادث پزشکی و حتی بلایای طبیعی برعهده گروه طب اورژانس است.

 

پزشکان اورژانس معمولاً نسبت به سایر رشته‌های پزشکی با مشکلات و دغدغه‌های بسیاری مواجه هستند از نظر شما دلیل اصلی این مشکلات چیست؟
     پزشک اورژانس اولین قسمت و گروهی است که با بیمار سروکار دارد و به نوعی در بیمارستان‌ها لبه تیز برخورد با بیمار هستند. این پزشکان معمولاً استرس بسیاری دارند و از طرفی به دلیل حساس بودن کارشان دانش بسیار زیادی باید داشته باشند. در آن واحد باید بتوانند به تمامی تخصص‌ها و بیماری‌های حاد اشراف داشته باشند. بسیاری از مشکلاتی که از نظر تهاجم بیمار، همراهان بیمار و برخوردهایی که با جامعه پزشکی می‌شود در قسمت اورژانس بیمارستان انجام می‌شود. در اورژانس ناپایداری وجود دارد به طوری که خانواده بیمار احساس می‌کنند به بیمارستان رسیدگی نمی‌شود و یا انتظارشان بیش از حد است که دچار اضطراب‌های بسیاری می‌شوند که این اضطراب را به پرسنل اورژانس منتقل می‌کنند. به طوری که حتی این موضوع بر زندگی شخصی پزشکان اورژانس نیز تاثیر می‌گذارد.


بعد از اجرای طرح تحول سلامت این مشکلات تا چه اندازه افزایش یافته است؟
     طی صحبت‌هایی که با روسای بیمارستان‌ها انجام شد بر این موضوع اذعان داشتند که بعد از اجرای طرح تحول سلامت تعداد بیماران با وجود کمبود امکانات بسیار افزایش یافته است و فرصت رسیدگی به بیمار کاهش یافته و علی رغم میل باطنی کیفیت کارشان نیز در حال کاهش است که این موضوع مسلماً بر افزایش استرس بیماران و پزشکان تاثیر می‌گذارد.

 

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

 

 

 

برچسب ها: TeleVisit تله ویزیت

نظرات