مقالات آموزشی

 
بیماری مزمن کلیوی

بیماری مزمن کلیوی

بیماری مزمن کلیه که نارسایی مزمن کلیه نیز نامیده می شود، شامل از دست دادن تدریجی عملکرد کلیه است. کلیه‌های شما مواد زائد و مایعات اضافی خون را فیلتر می‌کنند و سپس در ادرار شما دفع می‌شوند. بیماری مزمن کلیوی پیشرفته می تواند باعث ایجاد سطوح خطرناک مایعات، الکترولیت ها و مواد زائد در بدن شما شود.
آشنایی با قولنج کلیه

آشنایی با قولنج کلیه

قولنج کلیه و یا کولیک کلیوی دردی است که به دلیل سنگ در دستگاه ادراری ایجاد می شود. دستگاه ادراری شامل کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجرای ادرار است.سنگ ها می توانند در هرجای دستگاه ادراری ایجاد شوند و اندازه آنها نیز به طور قابل توجهی متفاوت است. بیشتر سنگ ها به دلیل تجمع مواد معدنی یا مواد دیگر مانند اسید اوریک رخ می دهند که در ادرار به هم می چسبند و توده سفت ایجاد می کنند.
چه عواملی باعث بد بو شدن ادرار می شود؟

چه عواملی باعث بد بو شدن ادرار می شود؟

ادرار معمولا بوی ملایمی دارد، اما ادرار بد بو می‌تواند به علت کم آبی یا عفونت در دستگاه ادراری رخ دهد. برخی از غذاهایی که مصرف می‌کنید مانند اسپارگا یا غذاهای غنی از پروتئین نیز می‌تواند بوی شدیدی مانند آمونیاک یا گوگرد در ادرار را ایجاد کند. بوی بد ادرار گاهی اوقات با بیماری‌ها نیز ارتباط دارد.
تنگی شریان کلیوی

تنگی شریان کلیوی

تنگی شریان کلیوی، باریک شدن یک یا چند شریان است که خون را به کلیه ها (شریان های کلیوی) منتقل می کند. باریک شدن شریان ها باعث می شود مقادیر طبیعی خون غنی از اکسیژن به کلیه های نرسد. برای کمک به فیلتر کردن سموم و از بین بردن مایعات اضافی، کلیه ها به جریان خون کافی نیاز دارند. کاهش جریان خون به کلیه ها ممکن است به بافت کلیه آسیب برساند و فشار خون را در کل بدن افزایش دهد.
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران