علایم بیماری ریوی و تله ویزیت

بیماری ریه به هر مشکلی در ریه گفته می شود که مانع از عملکرد صحیح ریه ها شود. سه نوع اصلی بیماری ریوی وجود دارد:

بیماری‌های راه هوایی : این بیماری‌ها بر لوله‌ها (راه‌های هوایی) که اکسیژن و سایر گازها را به داخل و خارج از ریه‌ها حمل می‌کنند، تأثیر می‌گذارند و این بیماری ها باعث باریک شدن یا انسداد راه های هوایی می شوند. بیماری های راه هوایی شامل آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، برونشیولیت، و برونشکتازی (که همچنین اختلال اصلی برای افراد مبتلا به فیبروز کیستیک است) میباشد. افراد مبتلا به بیماری های راه هوایی اغلب می گویند که احساس می کنند "سعی می کنند از طریق نی نفس خود را بیرون دهند."

بیماری های بافت ریه : این بیماری ها بر ساختار بافت ریه تأثیر می گذارند. زخم یا التهاب بافت باعث می شود ریه ها نتوانند به طور کامل منبسط شوند (بیماری محدود کننده ریه). این امر باعث می شود ریه ها نتوانند اکسیژن دریافت کنند و دی اکسید کربن آزاد کنند. افراد مبتلا به این نوع اختلال ریوی اغلب می گویند که احساس می کنند "یک ژاکت یا جلیقه خیلی تنگ می پوشند." در نتیجه نمی توانند نفس عمیق بکشند. فیبروز ریوی و سارکوئیدوز نمونه هایی از بیماری بافت ریه هستند.

بیماری های گردش خون ریه : این بیماری ها بر رگ های خونی در ریه ها تأثیر می گذارند که در اثر لخته شدن، زخم یا التهاب رگ های خونی ایجاد می شوند و بر توانایی ریه ها برای جذب اکسیژن و انتشار دی اکسید کربن تأثیر می گذارند. این بیماری ها ممکن است بر عملکرد قلب نیز تأثیر بگذارند. نمونه ای از بیماری گردش خون ریوی، فشار خون ریوی است. افراد مبتلا به این شرایط معمولاً هنگام ورزش کردن احساس تنگی نفس می کنند.بسیاری از بیماری های ریوی ترکیبی از این سه نوع را شامل می شوند.شایع ترین بیماری های ریوی عبارتند از:

آسم

فروپاشی بخشی یا تمام ریه (پنوموتوراکس یا آتلکتازی)

تورم و التهاب در مجاری اصلی (برونشیت)

COPD

سرطان ریه

عفونت ریه (پنومونی)

تجمع غیر طبیعی مایع در ریه ها

انسداد شریان ریه (آمبولی ریه)

ریه یکی از مهم‌ترین اعضای بدن محسوب می‌شود و هر گونه تغییر در عملکرد آن نشان‌دهنده انواع بیماری ریه است. خس‌خس سینه، تنگی نفس، سرفه مزمن، احساس درد یا سنگینی در قفسه سینه و خلط زیاد از علائم اصلی بسیاری از بیماری‌های ریوی است. از این رو این علائم را نادیده نگیرید.  اگر این علائم را دارید بهتر است با یک فوق تخصص تله ویزیت شوید.

 

منبع: medlineplus

نظرات