مقالات آموزشی

 
کم خونی در کودکان

کم خونی در کودکان

کم خونی یک اختلال خونی شایع است که زمانی رخ می دهد که بدن گلبول های قرمز کمتر از حد طبیعی داشته باشد. گلبول های قرمز با استفاده از پروتئینی به نام هموگلوبین، اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند. اگر این سلول ها یا این پروتئین کافی نباشد، کم خونی ایجاد می شود.
چرا خون پریود گاهی سیاه است؟

چرا خون پریود گاهی سیاه است؟

اکثر خانم ها دوره قاعدگی خود را در حدود سن 12 یا 13 سالگی شروع می کنند، با این فرض که هیچ مشکل اساسی سلامتی وجود ندارد. قاعدگی تخلیه ماهیانه بافت و خون از پوشش داخلی رحم از طریق واژن است. رنگ، بافت و مدت آن گاهی اوقات می تواند نشان دهنده سلامت تولید مثل باشد.
پروتئین بالای خون نشان دهنده چیست؟

پروتئین بالای خون نشان دهنده چیست؟

پروتئین بالای خون (هایپرپروتئینمی) افزایش غلظت پروتئین در جریان خون است. پروتئین خون بالا به خودی خود یک بیماری یا بیماری خاص نیست، اما ممکن است نشان دهنده بیماری باشد.پروتئین خون بالا به ندرت علائم یا نشانه هایی را ایجاد می کند. اما گاهی اوقات در حالی که آزمایش خون را به عنوان بخشی از ارزیابی مشکل یا علامت دیگر انجام می دهید، تشخیص داده می شود.
کم خونی فانکونی چیست؟

کم خونی فانکونی چیست؟

کم خونی فانکونی یک بیماری نادر است که از طریق ژنتیک منتقل می شود و عمدتا مغز استخوان را درگیر می کند. کم خونی فانکونی منجر به کاهش تولید انواع سلول های خونی می شود.
فشار خون بالا در زنان چه علائمی دارد؟

فشار خون بالا در زنان چه علائمی دارد؟

این باور غلط که اغلب مردان در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند را فراموش کنید. چون پس از شروع سنین یائسگی، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در زنان افزایش بیشتری می یابد.پیش از سن 45 سالگی مردان به احتمال زیاد بیشتر در معرض این عارضه هستند اما برخی از مشکلات سلامتی در زنان می تواند این وضعیت را تغییر دهد.فشار خون می تواند بدون علائم قابل توجه مانند سکته مغزی یا حمله قلبی افزایش یابد. در بعضی افراد فشار خون بالا می تواند سبب خونریزی بینی، سردرد، سرگیجه شود. از آنجایی که فشار خون بالا می تواند بر شما غلبه کند، مهم است که بطور مرتب آن را کنترل کنید.
علائم افزایش غلظت خون چیست؟

علائم افزایش غلظت خون چیست؟

هموگلوبین پروتئینی است شامل چهار زنجیره آمینواسیدی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد و نقش آن حمل و نقل است این پروتئین دارای گروه هم که یک گروه پروستتیک است. فرمول شیمیایی گروه هم C34H32N4O4.Fe می‌باشد. هموگلوبین از ملکول‌هایی با واحدهای ساختاری متنوع است. هموگلوبین شامل منیزیم است.
علائم کم خونی فقر آهن چیست؟

علائم کم خونی فقر آهن چیست؟

اگر قبلا با انرژی و شاد بودید و مدتی است که احساس خستگی و ناتوانی می کنید ممکن است دچار کمبود آهن باشید. فقر آهن یکی از شایع ترین کمبودهاست و خانم ها بیشتر از آقایان در خطرش قرار دارند، دلیلش هم ...
خون دماغ در کودکان

خون دماغ در کودکان

خون دماغ در کودکان شایع است اما معمولاً کوتاه مدت بوده و به ندرت علتی برای نگرانی محسوب می‌شود. به هر حال موارد خونریزی شدید، برگشت کننده یا مداوم نیاز به مراقبت پزشکی دارد.
در چه شرایطی خون در منی دیده میشود و چه درمانی دارد؟

در چه شرایطی خون در منی دیده میشود و چه درمانی دارد؟

دیدن خون در مایع منی می‌تواند باعث نگرانی مردان شود. منی شامل اسپرم و مایعات همراه آن است که توسط غده‌ی پروستات، غده‌ی وزیکول سمینال و غده‌ی پیازی-میزراهی ساخته می‌شود. در واقع منی مایعاتی است که همراه با اسپرم از مجاری ادراری عبور کرده، خروج این مایعات انزال نامیده می‌شوند، همچنین خروج منی در حین ارضا شدن رخ می‌دهد. علل متعددی می‌تواند موجب آسیب به عروق خونی مجاری شده و باعث همراه شدن خون با مایع منی، ادرار یا هر دو شود.
مشاهده خون در مایع منی نشانه چیست؟

مشاهده خون در مایع منی نشانه چیست؟

دیدن خون در مایع منی می تواند ترسناک باشد. این امر غیرمعمول است و می تواند نشانه یک مشکل جدی به ویژه در مردان زیر 40 سال باشد. اگر مشکل جدی نباشد، خون در منی (هماتوسپرمیا) اغلب طولانی نمی ماند، زیرا این معمولاً یک مسئله خود حل کننده است
علل و علائم خونریزی داخلی

علل و علائم خونریزی داخلی

خونریزی داخلی که زیر عنوان هموراژ نیز شناخته می‎شود، به معنی خونریزی در داخل بدن بر اثر آسیب دیدن رگ‎های خونی است. هموراژهای خیلی کوچک، مثل پارگی رگ‌های کوچک خونی در نزدیکی سطح پوست، شایع است و معمولاً فقط به ایجاد لکه‎های ریز خون یا کبودی‌های کوچک منجر می‎شود.
بررسی جواب آزمایش خون و چکاپ کامل

بررسی جواب آزمایش خون و چکاپ کامل

آزمایش خون برای بررسی موارد مختلفی از جمله عملکرد اندام های خاص مانند کبد، کلیه ها، تیروئید و قلب، عفونت ها و برخی اختلالات ژنتیکی و همچنین ارزیابی سلامت عمومی فرد تجویز می شود.پس از آنکه نمونه در آزمایشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج جمع آوری شد، در اکثر موارد گزارش آزمایش خون به آزمایش
چگونه مانع افزایش قند خون صبحگاهی شویم؟

چگونه مانع افزایش قند خون صبحگاهی شویم؟

اکثر افراد دیابتی از میزان قند خون صبحگاهی خود ناراضی هستند و همین امر سبب کاهش انگیزۀ ایشان برای کنترل قند خون می‌شود. اما مشکل کجاست و چگونه می‌توان آن را برطرف نمود؟ در ادامه به طرح موضوع و راهکارهای حل آن می‌پردازیم. بسیاری از افراد دیابتی پس از تست قند خون صبحگاهی به محض آگاهی از بالا بردن میزان آن،‌ دچار استرس می‌شوند و به
خونریزی گلو نشانه چه بیماری هایی است؟

خونریزی گلو نشانه چه بیماری هایی است؟

خونریزی در گلو ممکن است بر اثر مشکلات خفیف مثل خراشیدگی یا عفونت یا به علل جدی‌تری که نیاز به مراقبت پزشکی دارند بروز کند.
آشنایی با هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون

آشنایی با هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون

در بعضی از موارد ممکن است به دلایلی قند خون شما به طور ناگهانی افت پیدا کند. این شرایط هیپوگلیسمی (افت قند خون) نامیده می شود. هیپوگلیسمی ناشی از سطح بسیار پایین قند خون (گلوکز)، می باشد. هیپوگلیسمی به خودی خود یک بیماری نیست بلکه علامتی برای یک مشکل جسمی است. قند خون پایین همچنین ممکن است به عنوان یک واکنش به انسولین یا شوک انسولین شناخته شود.
سرطان خون یکی از گروه های سرطان است که از مغز استخوان شروع می شود

سرطان خون

سرطان خون یکی از گروه های سرطان است که از مغز استخوان شروع می شود. این نوع از سرطان، گلبول های سفید خون را درگیر می کند. سرطان خون دارای انواع و دسته بندی هایی است. درمان سرطان خون به نوع سرطان خون و عوامل مختلفی بستگی دارد. در این مقاله شما را با این نوع از سرطان آشنا می کنیم.
کم خونی

کم خونی

کم خونی زمانی روی می دهد، که سطح گلبول های قرمز خون (RBC) در بدن پایین می آید. این امر با امراض مختلفی همراه است زیرا گلبول های قرمز حاوی هموگلوبین هستند که اکسیژن را به بافت های بدن انتقال می دهند.
چه عواملی باعث خونریزی گوش می‌شود؟

چه عواملی باعث خونریزی گوش می‌شود؟

خونریزی گوش می‌تواند برای هر شخصی یک علامت بسیار هشدار دهنده باشد. عوامل متعددی می‏‌توانند باعث ایجاد خونریزی گوش شوند، که برخی از آنها موارد اورژانسی محسوب می‌شوند. مگر در مواردی که فرد مطمئن است که دچار یک بریدگی سطحی شده است، بروز خونریزی در گوش دلیلی موجه برای مراجعه به پزشک محسوب می‌شود.
چربی خون و علائم آن

چربی خون و علائم آن

“چربی خون” یک اصطلاح کلی است که برای تمامی انواع مواد چرب موجود در خون مانند کلسترول و تری‌گلیسیرید، به کار برده می‌شود. برخی افراد دارای مقادیر بسیار بالای کلسترول (چربی) در خون خود هستند و این مسئله احتمال بروز حمله‌ی قلبی را در این افراد بالا می‌برد
فشار خون عامل اصلى نارسایى مزمن کلیه

فشار خون عامل اصلى نارسایى مزمن کلیه

کلیه‌ها دو اندام لوبیا شکل و به اندازه یک مشت دست هستند که هر کدام از آن‌ها در زیر استخوان دنده و به صورت قرینه در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. کلیه‌ها روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کواتر از خون را تصفیه می‌کنند تا...
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران