چرا خون پریود گاهی سیاه است؟

اکثر خانم ها دوره قاعدگی خود را در حدود سن 12 یا 13 سالگی شروع می کنند، با این فرض که هیچ مشکل اساسی سلامتی وجود ندارد. قاعدگی تخلیه ماهیانه بافت و خون از پوشش داخلی رحم از طریق واژن است. رنگ، بافت و مدت آن گاهی اوقات می تواند نشان دهنده سلامت تولید مثل باشد.

رنگ خون قاعدگی می تواند از قرمز روشن تا نارنجی، قهوه ای یا حتی سیاه متغیر باشد. توجه به این نکته مهم است که خون قاعدگی سیاه به معنای نگرانی نیست.در حالی که این تغییرات به طور کلی طبیعی است، گاهی اوقات ظاهر شدن خون پریود سیاه نشان دهنده مشکلی است که ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد.

علل خون و ترشحات سیاه

خون قاعدگی سیاه خونی است که زمان بیشتری طول می کشد تا از رحم خارج شود و در طول مسیر اکسیده می شود. هنگامی که خون در معرض اکسیژن قرار می گیرد، اکسید شده و به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه مانند رنگ تفاله قهوه ای در می آید.

خون پریود سیاه و ترشحات واژن همیشه دلیلی برای نگرانی نیست. معمولاً در زمان‌های مختلف در طول یک چرخه قاعدگی، به‌ویژه در آغاز پریود رخ می‌دهد.

ترشحات واژن گاهی اوقات می تواند سرنخ هایی در مورد سلامتی شما بدهد. چندین توضیح ممکن برای خون دوره سیاه وجود دارد. در اینجا هشت دلیل احتمالی خون پریود سیاه وجود دارد:

1 آغاز (یا پایان) یک دوره قاعدگی است.

جریان خون در ابتدا و انتهای دوره کمی کندتر می شود (و می توانید از ماشین حساب آنلاین دوره ما برای پیش بینی زمان انجام آن استفاده کنید، هر چه مدت زمان بیشتری طول بکشد تا خون از بدن خارج شود، زمان بیشتری برای اکسید شدن و تبدیل شدن به خون دوره سیاه نیاز دارد.

2 ممکن است چیزی در داخل واژن گیر کرده باشد.

خون قاعدگی سیاه گاهی اوقات به وجود یک جسم خارجی در واژن اشاره می کند، مانند یک تامپون فراموش شده.

سایر اشیایی که ممکن است در واژن قرار گیرند عبارتند از کاندوم و وسایل پیشگیری از بارداری مانند اسفنج، دیافراگم، حلقه و کلاهک دهانه رحم. با گذشت زمان، اینها می توانند پوشش واژن را تحریک کرده و باعث عفونت شوند. به غیر از خون قاعدگی سیاه، عفونت ممکن است علائم دیگری ایجاد کند، مانند:

  • ترشحات واژن با بوی نامطبوع
  • ناراحتی یا خارش در داخل یا اطراف واژن
  • راش یا تورم ناحیه تناسلی
  • تب
  • مشکل در ادرار کردن
  • درد لگن یا شکم

اگر متوجه خون پریود سیاه همراه با هر یک از علائم بالا شدید و مشکوک هستید که چیزی در درون شما گیر کرده است، فوراً به دنبال کمک از متخصص زنان در تله ویزیت، باشید. در موارد نادر، ممکن است منجر به یک عفونت تهدید کننده زندگی شود که به عنوان سندرم شوک سمی شناخته می شود .

3 خون قاعدگی حفظ شده است.

قاعدگی ماندگار (هماتوکولپوس) زمانی است که خون قاعدگی نمی تواند کانال واژن را ترک کند و واژن را پر می کند و به تدریج تیره تر می شود.

شرایط مادرزادی سپتوم واژن یا پرده بکارت اغلب مسئول این انسداد واژن است. در موارد نادر، فقدان دهانه رحم (آژنزی دهانه رحم) یا یک عارضه جراحی به نام آترزی دهانه رحم نیز می تواند باعث قاعدگی ماندگار شود. از آنجایی که این یک بیماری نادر است که اغلب به دلیل ناهنجاری های مادرزادی ایجاد می شود، این وضعیت معمولاً در دوران نوجوانی تشخیص داده می شود.

هنگامی که انسداد شدید باشد، می تواند باعث فقدان کامل قاعدگی (آمنوره) شود. سایر علائم مرتبط با هماتوکولپوس شامل درد گرفتگی در قسمت تحتانی شکم و چسبندگی است.

4 احتمال سرطان دهانه رحم وجود دارد.

در موارد بسیار نادر، خون پریود سیاه، به ویژه هنگامی که با خونریزی نامنظم پس از رابطه جنسی یا بین قاعدگی همراه باشد، ممکن است علامت هشدار دهنده سرطان دهانه رحم باشد.

سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه معمولاً علائم یا علائمی ندارد. در مراحل پیشرفته تر سرطان دهانه رحم، ممکن است علائمی مانند ترشحات شدید، آبکی و خونی واژن با بوی بد و خونریزی واژن وجود داشته باشد که در نهایت می تواند به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه رنگ پریود تبدیل شود. سایر علائم آشکار در مراحل پیشرفته سرطان دهانه رحم عبارتند از:

  • خستگی
  • دوره های طولانی تر یا سنگین تر
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی حین یا بعد از رابطه جنسی
  • کاهش وزن
  • درد لگن
  • مشکل در ادرار کردن
  • مشکل در دفع مدفوع
  • تورم در پاها

5 لوشیای پس از زایمان ایجاد شده است.

خونریزی طبیعی واژینال که شش تا هشت هفته پس از زایمان ادامه می یابد، لوشیا نامیده می شود. این جریان به صورت یک جریان سنگین به رنگ قرمز و حاوی لخته های خون کوچک شروع می شود، سپس پس از چند روز کند می شود. در روزهای اولیه، خون فراوان می تواند اکسید شده و آنقدر تیره شود که تقریباً سیاه به نظر برسد.

پس از مدتی، رنگ به تدریج روشن می شود و به زرد یا کرمی تبدیل می شود، قبل از اینکه جریان به طور کلی متوقف شود. اگر لوکیا قرمز روشن است، حاوی لخته هایی به اندازه آلو است، یا اگر در هفته های پس از زایمان ترشحات بدبو وجود دارد، با پزشک متخصص زنان  مشورت کنید .

6 سقط جنین رخ داده است.

سقط جنین ممکن است در 20 هفته اول بارداری اتفاق بیفتد. لکه های قرمز تیره، که ممکن است با خون دوره قاعدگی اشتباه گرفته شود، گاهی اوقات می تواند نشان دهنده سقط جنین زودرس باشد. کارشناسان تخمین می زنند که 10 درصد از بارداری ها به سقط جنین ختم می شود.

به غیر از خون پریود سیاه، ممکن است هیچ علامت دیگری از سقط جنین مانند خونریزی شدید یا درد وجود نداشته باشد. برخی از افراد همچنان علائم معمول بارداری را تجربه می کنند، پدیده ای که به عنوان سقط جنین از دست رفته شناخته می شود. تنها با سونوگرافی قابل تشخیص است، سقط جنین زمانی رخ می دهد که رشد جنین متوقف شود اما توسط بدن دفع نشود.

7 لانه گزینی

گاهی اوقات خونریزی لانه گزینی که نشان دهنده لقاح اولیه یا حاملگی است می تواند با خون پریود قهوه ای تیره یا سیاه اشتباه گرفته شود. خون تیره پس از خونریزی لانه گزینی بسیار نادر است

خونریزی لانه گزینی گاهی اوقات 10 تا 14 روز پس از کاشت تخمک بارور شده در دیواره رحم ظاهر می شود. این جریان فقط چند روز طول می کشد و معمولاً سبک است، اما اگر خیلی آهسته از واژن خارج شود ممکن است سیاه شود. به غیر از لکه بینی، سایر علائم بارداری و لانه گزینی اولیه شامل سینه های متورم و حساس و خستگی است.

خونریزی لانه گزینی در همه بارداری ها اتفاق نمی افتد. اگر خونریزی لانه گزینی را تجربه کردید یا مشکوک به بارداری هستید، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

8 شما یک عفونت مقاربتی (STI) دارید .

خون قاعدگی سیاه با عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک مرتبط است. ترشحات قهوه ای تیره یا سیاه گاهی اوقات با سایر علائم STI مانند:

  • ترشحات واژن با بوی نامطبوع
  • سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی حین یا بعد از رابطه جنسی
  • فشار یا درد لگن
  • خارش واژن
  • لکه بینی بین پریودها

همراه است.

در صورت عدم درمان، بیماری های مقاربتی می توانند گسترش یافته و باعث بیماری التهابی لگن (PID) شوند که دهانه رحم، رحم و سایر اندام های تناسلی را درگیر می کند. عوارض PID شامل درد مزمن لگن و ناباروری است.

در نهایت، خون پریود قهوه ای تیره یا سیاه ممکن است نشان دهنده سایر مشکلات سلامت زمینه ای مانند اندومتریوز، فیبروم رحم، پولیپ آندومتر یا حاملگی خارج از رحم باشد.

درمان خون قاعدگی سیاه

اگر نگرانی دارید یا مطمئن نیستید که چه چیزی باعث خون پریود سیاه می شود، حتما به یک متخصص زنان مراجعه کنید. گزینه های درمانی به علت خون پریود سیاه بستگی دارد:

  • اگر جسم خارجی در واژن گیر کرده باشد، علائم ممکن است شامل تب، درد و ترشح تیره باشد. مهم است که به یک متخصص زنان مراجعه کنید تا جسم در اسرع وقت خارج شود.
  • بیماری های مقاربتی و بیماری های التهابی لگن معمولاً با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. تمام دستورالعمل های ارائه شده را دنبال کنید و کل رژیم را تمام کنید.
  • اگر چه سقط‌های از دست رفته ممکن است خود به خود برطرف شوند، اما اکثر بیماران به کمک فوری پزشکی نیاز دارند. درمان ها شامل داروهای تجویزی یا روش اتساع و کورتاژ برای برداشتن بافت های باقی مانده از رحم است.
  • با ماندگاری قاعدگی، ممکن است برای رفع شرایطی که در ابتدا باعث انسداد شده اند، به جراحی نیاز باشد.
  • سرطان دهانه رحم با ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی منحصر به فرد برای هر بیمار درمان می شود.

چه زمانی باید به یک جراح و متخصص زنان مراجعه کرد

خونریزی قاعدگی طبیعی دو تا هفت روز طول می کشد و تقریباً هر 21 تا 35 روز اتفاق می افتد. خون قاعدگی سیاه در خارج از این پنجره ممکن است نامنظم باشد و باید با یک پزشک زنان صحبت شود.

اگر ترشحات تیره در دوران بارداری یا پس از زایمان یا در دوران یائسگی رخ دهد، مهم است که با یک متخصص زنان مشورت کنید، زیرا می تواند به یک مشکل اساسی جدی اشاره کند. خون قاعدگی سیاه همراه با هر یک از این علائم نیز نیاز به توجه پزشکی دارد:

  • ترشحات سنگین
  • ترشحات بدبو
  • خارش واژن
  • گرفتگی، درد یا تب

نتیجه

خون پریود سیاه گاهی اوقات یک اتفاق معمول ماهانه یا در موارد نادر، نشانه یک مشکل بزرگتر است. اگر مشکوک هستید که هر یک از شرایط ذکر شده در بالا را دارید، با یک متخصص زنان در تله ویزیت (TeleVisit) قرار ملاقات بگذارید. درمان خون پریود سیاه اساساً بر اساس آنچه در وهله اول باعث آن شده است خواهد بود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

black period blood

 

نویسنده مقاله

دکتر فاطمه نعمت اللهی

جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی

» شماره نظام پزشکی : 31503

» شهر : تهران

نظرات

مقالات مرتبط