سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست و چه علل و علائمی دارد؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بیماری است که بر سطح هورمون های زن تأثیر می گذارد.

زنان مبتلا به PCOS مقادیر بالاتر از حد طبیعی هورمون های مردانه تولید می کنند.این عدم تعادل هورمونی باعث قاعدگی نامنظم می شود و بارداری را برای آنها دشوار می کند.

همچنینPCOS باعث رشد مو در صورت و بدن و طاسی می شودو می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات در طولانی مدت مانند دیابت و بیماری های قلبی کمک کند .

قرص های جلوگیری از بارداری و داروهای دیابت می توانند به عدم تعادل هورمون کمک کرده و علائم را بهبود بخشند.

در ادامه به علل PCOS و تأثیرات آن بر بدن خانم ها خواهیم پرداخت.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چیست؟

سندروم تخمدان پلی کیستیک مشکلی است که هورمونهای بانوان مبتلا را در سنین باروری (15 تا 44 سال) تحت تأثیر قرار می دهد. بین 2.2 تا 26.7 درصد از زنان در این گروه سنی دارای PCOS هستند.

بسیاری از زنان مبتلا بهسندروم تخمدان پلی کیستیک هستند اما آن را نمی دانند. در یک مطالعه، تا 70 درصد از زنان مبتلا بهسندروم تخمدان پلی کیستیک تشخیص داده نشده بودند.

در سندروم تخمدان پلی کیستیک، تخمدان های زن تحت تأثیر قرار می گیرد، اندام های تولید مثل که استروژن و پروژسترون تولید می کنند یعنی هورمون هایی که چرخه قاعدگی را تنظیم می کنند. تخمدان ها همچنین مقدار کمی هورمون مردانه به نام آندروژن تولید می کنند.

تخمدان تخمک آزاد می کند تا توسط اسپرم مرد بارور شود. آزاد شدن تخمک هر ماه تخمک گذاری نامیده می شود.

هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئین کننده (LH) تخمک گذاری را کنترل می کنند. FSH تخمدان را به تولید فولیکول - کیسه ای حاوی تخمک - تحریک می کند و سپس LH باعث می شود تا تخمک بالغ آزاد شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک سندرم یا گروهی از علائم است که تخمدان ها و تخمک گذاری را تحت تأثیر قرار می دهد. سه ویژگی اصلی آن عبارتند از:

  • کیست در تخمدان ها
  • سطح بالای هورمون های مردانه
  • دوره های نامنظم یا عدم قاعدگی

درسندروم تخمدان پلی کیستیک، بسیاری از کیسه های کوچک و پر از مایعات در داخل تخمدان رشد می کنند. کلمه "پلی کیستیک" به معنی "بسیاری از کیست ها" است.

این کیسه ها در واقع فولیکول هستند که هرکدام حاوی تخمک نابالغ هستند. تخمک ها هرگز به اندازه کافی بالغ نمی شوند که تخمک گذاری را تحریک کنند.

عدم تخمک گذاری سطح استروژن، پروژسترون، FSH و LH را تغییر می دهد. سطح استروژن و پروژسترون کمتر از حد معمول است، در حالی که سطح آندروژن بالاتر از حد معمول است.

هورمون های اضافی مردانه چرخه قاعدگی را مختل می کنند، بنابراین زنان مبتلا به PCOS کمتر از حد معمول پریود می شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بیماری جدیدی نیست. آنتونیو والیسنری پزشک ایتالیایی اولین بار علائم آن را در سال 1721 توصیف کرد.

خلاصه

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) تقریباً 27 درصد از زنان را در طول باروری تحت تأثیر قرار می دهد.شامل کیست در تخمدان ها ، مقادیر زیاد هورمون های مردانه و پریودهای نامنظم است.

علت سندروم تخمدان پلی کیستیک

پزشکان دقیقاً نمی دانند چه عواملی باعث PCOS می شود. آنها معتقدند که مقادیر بالای هورمون های مردانه مانع تولید هورمون تخمدان و ایجاد تخمک به طور طبیعی می شود.

ژن ها، مقاومت به انسولین و التهاب همگی با تولید بیش از حد آندروژن ارتباط دارند.

ژن ها

مطالعات نشان می دهد که PCOS به صورت ارثی منتقل می شود.

این احتمال وجود دارد که بسیاری از ژن ها - نه فقط یک ژن - در این بیماری نقش داشته باشند.

مقاومت به انسولین

تا 70 درصد از زنان مبتلا به PCOS مقاومت به انسولیندارند، به این معنی که سلولهای آنها نمی توانند به درستی از انسولین استفاده کنند.

انسولین هورمونی است که لوزالمعده تولید می کند و به بدن کمک می کند از قند موجود در غذاها برای تأمین انرژی استفاده کند.

وقتی سلول ها نتوانند از انسولین به درستی استفاده کنند، تقاضای بدن برای انسولین افزایش می یابد. پانکراس برای جبران انسولین بیشتری تولید می کند. انسولین اضافی باعث تولید تخمدان در تولید بیشتر هورمون های مردانه می شود.

چاقی عامل اصلی مقاومت به انسولین است. چاقی و مقاومت انسولینی می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند

التهاب

زنان مبتلا به PCOS اغلب سطح التهاب یا پف کردن را در بدن خود گزارش می دهند. اضافه وزن نیز می تواند به التهاب کمک کند. مطالعات، التهاب بیش از حد را با سطح بالاتر آندروژن مرتبط دانسته اند.

خلاصه

پزشکان دقیقاً نمی دانند چه عواملی باعث PCOS می شود. آنها معتقدند که این فاکتورها از جمله ژن ها، مقاومت به انسولین و میزان بالاتر التهاب در بدن ناشی می شود.

علائم و نشانه های سندروم تخمدان پلی کیستیک

برخی از خانم ها علائم را از همان زمان اولین قاعدگی مشاهده می کنند. دیگران فقط بعد از اینکه وزن زیادی پیدا کردند یا در باردار شدن دچار مشکل شدند، می توانند PCOS داشته باشند.

شایعترین علائم PCOS عبارتند از:

  • پریودهای نامنظم:کمبود تخمک گذاری از ریزش مخاط رحم در هر ماه جلوگیری می کند. برخی از زنان مبتلا به PCOS کمتر از هشت قاعدگی در سال دارند.
  • خونریزی شدید قاعدگی:پوشش داخلی رحم برای مدت زمان بیشتری تجمع می یابد ، بنابراین دوره های قاعدگی که رخمی دهد می تواند سنگین تر از حد طبیعی باشند.
  • رشد موهای زائد:بیش از 70 درصد از زنان مبتلا دچار موهای زائد  - بدن - از جمله در پشت ، شکم و قفسه سینه رشد می کنند.رشد بیش از حد مو راهیرسوتیسم می گویند.
  • آکنه: هورمون های مردانه می توانند پوست را چربتر از حد معمول کنند و باعث شکستگی در مناطقی مانند صورت ، قفسه سینه و بالای کمر شود.
  • افزایش وزن و چاقی: تا 80 درصد زنان مبتلا به PCOS دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.
  • طاسی با الگوی مردانه:موهای سر نازک شده و می ریزد.
  • تیرگی پوست: لکه هایتیره ایاز پوست می تواند در چین های بدن مانند ناحیه گردن ، کشاله ران و زیر پستان ایجاد شود.
  • سردرد:تغییرات هورمونی می تواند باعث سردرددر برخی از زنان شود.

خلاصه

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می تواند چرخه قاعدگی را مختل کند و به دوره های کمتری منجر شود. آکنه ، رشد مو ، افزایش وزن و لکه های پوستی تیره از دیگر علائم این بیماری است.

نظرات

مقالات مرتبط