آشنایی با بلوغ دختران

بلوغ زمانی است که از کودکی به بزرگسالی می روید. در دوران بلوغ، بدن شما هورمون هایی می سازد که منجر به تغییرات فیزیکی و عاطفی می شود. سیستم تناسلی و سایر سیستم‌های بدن شما بالغ می‌شوند و بدن شما به گونه‌ای رشد می‌کند که از نظر فیزیکی قادر به بچه دار شدن باشید.بلوغ در زنان معمولاً بین 8 تا 13 سالگی شروع می شود. می تواند چندین سال طول بکشد.بلوغ در زمان های مختلف برای افراد مختلف اتفاق می افتد. این تغییرات برای برخی افراد به سرعت و برای برخی دیگر به کندی اتفاق می افتد.اگر تا 17 سالگی پریود نشدید، با پزشک زنان خود صحبت کنید.

 

بدن من در دوران بلوغ چگونه تغییر خواهد کرد؟با گذراندن دوران بلوغ، می توانید انتظار تغییراتی را داشته باشید.

 

رشد فیزیکی

یکی از اولین تغییراتی که ممکن است در دوران بلوغ متوجه شوید این است که قدتان بلندتر می شود.در طول یک "جهش رشد"، ممکن است تغییرات فیزیکی دیگری نیز مشاهده کنید، مانند:

بزرگ شدن باسن شما

افزایش وزن در اطراف ران شما

رشد سینه ها

در دوران بلوغ، سینه های شما شروع به رشد می کند.طبیعی است که سینه های شما با سرعت های مختلف رشد کنند. همچنین طبیعی است که یک سینه بزرگتر از دیگری باشد. نوک سینه های شما نیز در دوران بلوغ تغییر می کند.

 

قاعدگی چیست؟

در دوران بلوغ، اولین پریود خود را خواهید داشت.اولین قاعدگی شما معمولاً حدود 2 سال پس از شروع رشد سینه اتفاق می افتد.

پریودها تقریباً یک بار در ماه اتفاق می‌افتند. زمانی است که پوشش داخلی رحم از طریق واژن از بدن شما خارج می شود. وقتی پریود می‌شوید، متوجه خون روی لباس‌ زیرتان می‌شوید.پریودهای نامنظم در 3 سال اول طبیعی است.

 

پریود طبیعی چیست؟

در حالی که ممکن است خون زیادی به نظر برسد، با هر پریود فقط چند قاشق غذاخوری خون باید خارج شود. رنگ خون پریود می تواند از قرمز روشن تا قرمز تیره متفاوت باشد، اما این طبیعی است.قاعدگی شما ممکن است تا 7 روز طول بکشد. اگر پریودهای شما سنگین است یا بیش از 7 روز طول می کشد با پزشک زنان تله ویزیت شوید.پریود شدن اتفاقی سالم و طبیعی است. اما معمولاً در حوالی دوره قاعدگی خود احساس ناراحتی می کنید، مانند:

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

درد قاعدگی

در هرمرحله از بلوغ که احساس میکنید مشکلات جسمانی هست و یا نگرانی درباره وضعیت سلامتی خود دارید میتوانید با پزشک متخصص زنان تله ویزیت شوید.

 

منبع: healthdirect

 

نظرات

مقالات مرتبط