دوره های نامنظم قاعدگی

دوره های قاعدگی معمولاً چهار تا هفت روز طول می کشد و تقریباً هر 28 روز اتفاق می افتد. نمونه‌هایی از قاعدگی‌های نامنظم شامل دوره‌هایی است که کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۳۵ روز از هم فاصله دارند، سه دوره یا بیشتر پشت سر هم از پریود نمیشوید و جریان قاعدگی بسیار سنگین‌تر یا سبک‌تر از حد معمول است.

 

پریودهای نامنظم چیست؟

اکثر زنان دوره های قاعدگی چهار تا هفت روز طول می کشد. عادت ماهانه شما معمولا هر 28 روز اتفاق می افتد، اما چرخه های قاعدگی طبیعی می تواند از 21 روز تا 35 روز متغیر باشد. در واقع، متوسط ​​طول چرخه 29 روز است. بسیاری از مسایل باعث قاعدگی نامنظم می شوند مانند تغییرات در سطح هورمون ها، استرس، برخی شرایط سلامتی، داروها و موارد دیگر.

 

نمونه هایی از پریودهای نامنظم چیست؟

قاعدگی شما هنوز "منظم" در نظر گرفته می شود، حتی اگر از چرخه ای به سیکل دیگر کمی متفاوت باشد. نمونه هایی از قاعدگی نامنظم عبارتند از:

-دوره هایی که کمتر از 21 روز یا بیشتر از 35 روز از هم فاصله دارند.

-از دست دادن سه یا چند دوره متوالی.

-جریان قاعدگی (خونریزی) که بسیار شدیدتر یا سبک تر از حد معمول است.

-دوره هایی که بیش از هفت روز طول می کشد.

-مدت زمان بین چرخه ها بیش از نه روز متفاوت است. به عنوان مثال، یک سیکل 28 روزه، سیکل بعدی 37 روز و سیکل بعدی 29 روز است.

-دوره هایی که با درد شدید، گرفتگی عضلات، حالت تهوع یا استفراغ همراه است.

-خونریزی یا لکه بینی که بین قاعدگی ها، بعد از یائسگی یا بعد از رابطه جنسی اتفاق می افتد.

چرخه قاعدگی شما ممکن است همیشه قابل پیش بینی نباشد  و این ممکن است مشکلی نداشته باشد. طبیعی است که تغییرات جزئی در طول چرخه داشته باشید یا دوره قاعدگی کمی سنگین تر یا سبک تر از دوره قبلی شما باشد. بی‌نظمی‌های قاعدگی نسبتاً رایج هستند و لازم نیست بتوانید سیکل خود را تا روز دقیق پیش‌بینی کنید تا «طبیعی» در نظر گرفته شود.

 

شرایط مربوط به قاعدگی نامنظم

آمنوره: وضعیتی که در آن قاعدگی شما به طور کامل متوقف شده است. فقدان پریود به مدت 90 روز یا بیشتر غیرطبیعی تلقی می شود مگر اینکه باردارباشید، در دوران شیردهی باشید یا یائسه شده باشید (که معمولاً بین 45 تا 55 سالگی رخ می دهد). اگر در سن 15 یا 16 سالگی یا در عرض سه سال پس از رشد سینه ها قاعدگی شروع نشده است، ممکن است آمنوره نیز داشته باشید.

الیگومنوره: یکی از شایعترین اختلالات قاعدگی در سنین باروری است که در این شرایط فواصل قاعدگی افزایش می‌یابد و فرد خونریزی سبک و غیرطبیعی را تجربه می‌کند. به‌طور طبیعی چرخه‌های قاعدگی می‌تواند از ۲۱ روز الی ۳۵ روز متغیر باشند. در الیگومنوره فواصل بین دو سیکل قاعدگی یعنی فاصله روز اول پریودی دوره فعلی تا روز اول پریودی بعدی شما، بیش از ۳۵ روز طول می‌کشد یا فرد در طی یک سال کمتر از نه دوره پریود می‌شود. البته در برخی خانم‌ها حتی ممکن است تا ۹۰ روز هم طول بکشد

دیسمنوره: به معنی احساس درد غیرمعمول در قسمت شکم هنگام قاعدگی است. معمولاً ۵۰ تا ۷۰ درصد زن‌ها هنگام قاعدگی دچار درد نواحی تحتانی شکم و رحم می‌شوند ولی اگر این درد بیش از اندازه باشد که موجب توقف فعالیت‌های روزانه فرد شود آن را دیسمنوره یا قاعدگی دردناک می‌نامند

خونریزی غیر طبیعی رحمی: خونریزی غیرطبیعی رحمی خونریزی بین دوره های ماهانه، خونریزی طولانی مدت یا یک دوره بسیار سنگین است.

 

علائم و علل

علت پریودهای نامنظم من چیست؟دلایل زیادی برای پریودهای نامنظم وجود دارد، از استرس گرفته تا شرایط پزشکی زمینه ای جدی تر که برخی از این شرایط عبارتند از:

اندومتریوز: آندومتریوز زمانی رخ می دهد که بافت آندومتر در خارج از رحم شما رشد کند. بافت اغلب خود را به تخمدان ها یا لوله های فالوپ می چسباند. اندومتریوز ممکن است باعث خونریزی غیرطبیعی، گرفتگی یا درد شدید قبل و در طول قاعدگی شود.

بیماری التهابی لگن: بیماری التهابی لگن (PID) یک عفونت باکتریایی است که بر دستگاه تناسلی زنان تأثیر می گذارد. این معمولاً توسط یک عفونت مقاربتی درمان نشده (STI) ایجاد می شود. باکتری ها وارد واژن شما می شوند و به رحم و دستگاه تناسلی فوقانی شما سرایت می کنند. علائم PID شامل ترشحات شدید واژن با بوی نامطبوع، پریودهای نامنظم و درد لگن است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک: در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، تخمدان‌های شما مقادیر زیادی آندروژن تولید می‌کنند که نوعی هورمون هستند. این هورمون از تخمک گذاری جلوگیری می کند یا به تاخیر می اندازد و باعث نامنظم شدن قاعدگی می شود. افراد مبتلا به PCOS ممکن است به طور کامل قاعدگی را متوقف کنند.

نارسایی اولیه تخمدان: این وضعیت در زنان زیر 40 سال رخ می‌دهد که تخمدان‌های آن‌ها آنطور که باید عمل نمی‌کند و باعث پریود یا پریودهای نامنظم می‌شود. این می تواند در طول درمان سرطان با شیمی درمانی و پرتودرمانی یا در صورت داشتن شرایط خودایمنی خاص رخ دهد.

اختلالات تیروئید یا غده هیپوفیز: کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار)، پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار) و سایر اختلالات تیروئید یا غده هیپوفیز بر هورمون های شما تأثیر می گذارد. این باعث می شود پریود شما نامنظم شود.

اختلالات خونریزی: اگر دچار خونریزی یا اختلال لخته شدن خون شوید، ممکن است خونریزی شدید قاعدگی را تجربه کنید.

سرطان رحم یا سرطان تخمدان: برخی از سرطان ها می توانند بر دوره قاعدگی فرد تأثیر بگذارند. تغییرات ممکن است شامل خونریزی شدیدتر از حد معمول یا عدم قاعدگی باشد.

 

عوامل سبک زندگی و پریودهای نامنظم

اختلالات یا تغییرات در برنامه روزانه شما می تواند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد. چند نمونه از عوامل سبک زندگی عبارتند از:

-فشار

-افزایش یا کاهش وزن قابل توجه

-روتین های ورزشی که منجر به چربی بسیار کم بدن می شود (دوندگان مسافت طولانی، رقصنده ها یا ژیمناست ها)

-ویروس ها یا سایر بیماری ها

 

منبع: clevelandclinic

 

نظرات

مقالات مرتبط