کیست تخمدان

کیست های تخمدان ساختارهایی پر از مایع هستند که ممکن است ساده یا پیچیده باشند. آنها یافته های رایجی هستند که معمولاً  در معاینه فیزیکی یا تصویربرداری کشف می شوند. کیست تخمدان می تواند عوارضی از جمله پارگی، خونریزی و پیچ خوردگی ایجاد کند که از موارد اورژانسی زنان محسوب می شود. بنابراین، تشخیص و درمان سریع آنها از طریق ویزیت حضوری به پزشک یا ویزیت آنلاین(تله ویزیت) با یک متخصص زنان و زایمان برای جلوگیری از عوارض  ضروری است.

آدنکس مجموعه ای از ساختارهای مجاور رحم است که از تخمدان ها و لوله های فالوپ تشکیل شده است.

اگرچه لوله‌های فالوپ یکی از ساختارهای اصلی آدنکس هستند، در زنان پیش از یائسگی، تخمدان‌ها فولیکول‌های متعددی در ماه تولید می‌کنند که یک فولیکول غالب بالغ می‌شود و تخمک‌گذاری می‌شود.

در نتیجه تخمک گذاری، یک کیسه پر از مایع به نام کیست تخمدان می تواند روی یک یا هر دو تخمدان تشکیل شود.

توده های آدنکس یا کیست های تخمدان غیر معمول نیستند، به طوری که 20 درصد از زنان حداقل یک توده لگنی در طول زندگی خود ایجاد می کنند.

در زنان در سنین باروری، اکثر کیست های تخمدان عملکردی و خوش خیم هستند و نیازی به مداخله جراحی ندارند.

با این حال، کیست تخمدان می تواند منجر به عوارضی مانند درد لگن، پارگی کیست، از دست دادن خون و پیچ خوردگی تخمدان شود که نیاز به درمان سریع دارد.

علت کیست های تخمدان یا توده های آدنکس از نظر فیزیولوژیکی طبیعی (کیست فولیکولی یا لوتئال) تا بدخیمی تخمدان متغیر است. کیست تخمدان می تواند در هر سنی رخ دهد، اما در سال های باروری شایع تر است و به دلیل تولید هورمون های درون زا در زنان در دوران قاعدگی افزایش می یابد. کیست های ساده بیشتر در همه گروه های سنی ایجاد می شوند و ضایعات کیستیک مختلط و جامد و کاملا جامد تخمدان نسبت به کیست های ساده میزان بدخیمی بالاتری دارند. اگرچه اکثر کیست‌های تخمدان خوش‌خیم هستند، سن مهم‌ترین عامل خطر مستقل است و زنان یائسه با هر نوع کیست باید پیگیری و درمان مناسب داشته باشند، زیرا خطر ابتلا به بدخیمی بیشتر است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 

نظرات

مقالات مرتبط