چه تفاوتی بین همه واکسن های کرونا ویروس (Covid) وجود دارد؟

ابتدا واکسن Pfizer ، سپسAstraZeneca ، اکنون Moderna و Novavax تولید شد. چه تفاوتی با هم دارند؟ و کدام  را ممکن است بدست آورید؟

 

Pfizer / BioNTech

در انگلستان، اتحادیه اروپا و ایالات متحده تأیید شده است

نوع واکسن مصنوعی mRNA از آنزیم ساخته شده است.. RNA "پیام رسان" را با دستورالعمل در مورد نحوه تولید آنتی ژن ها به بدن می فرستد.

ساخت اجزای سلول کشت شده توسط BioNTech در آلمان ساخته شده است، سپس به Pfizer درPuurs ، بلژیک ارسال شده تا فرموله و بطری شود روند مشابه در ایالات متحده؛ و شرکت فرانسوی Sanofi نیز دوزهای زیادی را تهیه می کند.

توزیع از بلژیک به انبارهای NHS مرکزی می رود، سپس دسته های 1000 دوزی به بیمارستان ها و مراکز عمومی ارسال می شود که در 70- درجه سانتیگراد منجمد می شود.

تأمین برخی از مناطق انگلیس از جمله لندن کمتر از مناطق دیگر دریافت کرده اند. Pfizer در حالی که کارخانه بلژیک را به روز می کند، عرضه خود را قطع کرده است.  فرآیند تولید آنزیم در حجم زیاد می تواند کارآیی کمتری داشته باشد.

تحویل انگلستان دوز 40 میلیونی سفارش داده است، اما تعداد آنها را گزارش نداده است. Pfizer  امسال 2 میلیارد درآمد کسب خواهد کرد، با 200 میلیون برای اتحادیه اروپا، 170 میلیون برای ایالات متحده. Covax 40 میلیون دلار برای کشورهای کم درآمد خریداری کرد.

 

آکسفورد   AstraZeneca

در انگلستان و اتحادیه اروپا تأیید شده است

نوع واکسن " ناقل ویروسی " با استفاده از ویروس سرماخوردگی با پروتئین "spike" برای شبیه سازی آن به  Covid-19 اصلاح شده است.

تولید از سلولهای آلوده به ویروس در "راکتورهای زیستی" رشد می کند. سپس فیلتر شده و خالص می شوند. انگلستان درواکسن را در شهرهای Wrexham ، Oxford و Keeleتولید می کند. همچنین در هلند، بلژیک و آلمان نیز تولید می شود.

توزیع می تواند شش ماه در یخچال استاندارد نگهداری شود. به 206 بیمارستان، 50 مرکز منطقه ای و 1200 مرکز جراحی ارسال می شود.

تأمین بلژیک و آلمان با مشکلات تولید روبرو شده اند - فرآیندهای بیولوژیکی همیشه قابل پیش بینی نیستند. به گفته دکتر زولتان کیس کارکنان واکسن انگلستان به امکانات "پر کردن" آمپولها در شرایط استریل توجه ویژه دارند.

تحویل  انگلستان 100 میلیون دوز و اتحادیه اروپا 300 میلیون سفارش داده است، اما شرکت فقط قادر به تحویل 25 میلیون تا پایان ماه مارس است.

 

مدرنا

در انگلستان، اتحادیه اروپا و ایالات متحده تأیید شده است

نوع واکسن MRNA با استفاده از فرآیند مشابه Pfizer / BioNTech ساخته شده است.

ساخت شرکت آمریکایی دو کارخانه اصلی در ایالات متحده دارد و فعالیت خود را درسویس، شهر Lonza  و سوئد شهر Recipharm مستقر می کند.

توزیع باید در دمای 20-  درجه سانتیگراد ذخیره شود، بنابراین مراکز واکسیناسیون خاص.

تأمین مدرنا با کمبود شیشه واکسن و درپوش لاستیکی مواجه شده است و به همین دلیل توزیع آن به تاخیر افتاده است.

تحویل  ایالت متحده  17 میلیون دوز سفارش داده است که 5 میلیون محموله اول از مارس وارد می شود.  ایالات متحده 200 میلیون و اتحادیه اروپا 160 میلیون سفارش داده است. کوواکس در حال مذاکره است.

 

نواواکس

دوره آزمایشی فاز 3 به پایان رسید - هنوز تأیید نشده است

واکسن زیرواحدی پروتئین نوع A ، NVX-CoV2373 ، که با استفاده از بخشی از Covid-19 طراحی شده است ، و حاوی پروتئین های سنبله ای تولید شده توسط سلول های پروانه ای آلوده به ویروس کرونا ویروس اصلاح شده ژنتیکی است. همچنین حاوی "کمکی" است که پاسخ ایمنی را افزایش می دهد.

Manufacture با تولیدکنندگان در آلمان ، جمهوری چک و کارخانه Fujifilm Diosynth در Teesside معاملات امضا کرده است. برخی از مواد سازنده در هند و مواد افزودنی در ایالات متحده ، سوئد و دانمارک ساخته می شوند.

توزیع را می توان در دمای تبرید ذخیره کرد. با این حال در انگلستان تصویب می شود.

دوزهای اولیه عرضه تا مارس یا آوریل انتظار نمی رود. شرکت آمریکایی کوچکتر از سایر واکسن سازان است و قبلاً در این مقیاس تحویل داده نشده است.

Delivery UK دوزهای 60 میلیونی سفارش داده است.

جانسون و جانسون

دوره آزمایشی فاز 3 به پایان رسید - هنوز تأیید نشده است

نوع واکسن ناقل ویروسی، شبیه به آسترازنکا، با استفاده از ویروس سرماخوردگی اصلاح شده به عنوان یک پایگاه است.

شرکت تولیدی هفت کارخانه در آمریکا و اروپا دارد که امسال 1 میلیارد دوز تولید می کند.

واکسن توزیع می تواند در یخچال نگهداری شود ، اما هنوز در انگلیس تایید نشده است.

Supply J&J در پشت برنامه اصلی خود برای ارائه 12 میلیون دوز در ایالات متحده تا ماه مارس قرار دارد.

Delivery UK 30 میلیون دوز خریداری کرد. J&J قرار است 100 میلیون دوز به ایالات متحده ، 200 میلیون به اتحادیه اروپا و 500 میلیون به Covax برساند.

واکسن های دیگر انگلیس هر کدام از دوزهای 60 میلی گرم از GSK / Sanofi Pasteur و Valneva را که در آزمایشات فاز 2 هستند ، از قبل سفارش داده اند.

این مقاله در 12 فوریه 2021 برای حذف اشاره به واکسن Janssen اصلاح شد. جانسن به عنوان یک شرکت تابعه در حال تولید واکسن جانسون و جانسون است.

 

نظرات

مقالات مرتبط

سایر پزشکان مرتبط