بیگ دیتا در بهداشت و درمان به چه معناست؟

استفاده از تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در مراقبت های بهداشتی دارای نتایج مثبت و همچنین نجات دهنده زندگی است. داده های بزرگ به مقادیر عظیمی از اطلاعات ایجاد شده توسط دیجیتالی شدن همه موارد اشاره دارد که توسط فن آوری های خاص تلفیق و تجزیه و تحلیل می شود. در اینجا بیگ دیتا با استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی ، از داده های خاص سلامتی یک جمعیت (یا یک فرد خاص) استفاده خواهد کرد و به طور بالقوه برای جلوگیری از همه گیری بیماری ها ، درمان بیماری ها ، کاهش هزینه ها و غیره کمک خواهد کرد.

اکنون که ما عمر بیشتری داریم ، مدل های درمانی نیز تغییر کرده اند و بسیاری از این تغییرات توسط داده ها هدایت می شوند. پزشکان می خواهند تا حد امکان در مورد یک بیمار زندگی او هرچه سریع تر بدانند تا علائم هشدار دهنده بیماری جدی وی را هنگام بروز بتوانند سریع مورد تشخیص قرار دهند. درمان هر بیماری در مراحل اولیه بسیار ساده تر و ارزان تر است. با تجزیه و تحلیل داده های مراقبت بهداشتی ، پیشگیری بهتر از درمان است و مدیریت برای ترسیم یک تصویر جامع از یک بیمار ، به بیمه اجازه می دهد تا بسته بهزینه متناسب تری تهیه کند.

در واقع ، سالهاست که جمع آوری مقادیر عظیمی از داده ها برای مصارف پزشکی پرهزینه و زمان بر بوده است. با فن آوری های همیشه در حال بهبود امروزه ، نه تنها جمع آوری چنین داده هایی بلکه تبدیل آن به بینش های مهم مربوطه ، که می توان از آن برای ارائه مراقبت بهتر استفاده کرد ، آسان تر می شود. هدف از تجزیه و تحلیل داده های مراقبت های بهداشتی این است: استفاده از یافته های داده محور برای پیش بینی و حل مسئله قبل از اینکه بسیار دیر شود ، روش ها و متد های درمانی را سریع تر ارزیابی کرده ، پیگیری بهتری از سلامتی فردی انجام دهید ، پیگیری بهتر بیماران را در سلامت را توانمند سازی کنید .

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

چرا ما در بهداشت و درمان نیاز به تجزیه و تحلیل داده های بزرگ داریم؟

به دلیل افزایش هزینه ها نیاز به داده های بزرگ در مراقبت های بهداشتی نیز وجود دارد. به عبارت دیگر ، هزینه ها بسیار بالاتر از آنچه که باید بود ، بوده است و در 20 سال گذشته افزایش یافته است. بدیهی است که ما در این زمینه به برخی تفکرات هوشمندانه و مبتنی بر داده نیاز داریم. و مشوقهای فعلی نیز در حال تغییر هستند: بسیاری از شرکتهای بیمه از برنامه های هزینه خدمات (که با استفاده از روشهای درمانی گران و بعضا غیر ضروری پاداش می گیرند و تعداد زیادی از بیماران را سریعا درمان می کنند) تغییر می دهند به برنامه هایی که اولویت نتایج بیماران را ارائه می دهد.

همانطور که نویسندگان کتابهای معروف Freakonomics ادعا کرده اند ، مشوق های مالی اهمیت زیادی دارند و انگیزه هایی که سلامت بیماران را بر اساس درمان مقادیر زیادی از بیماران در اولویت قرار می دهد ، نکته خوبی است. و چرا این امر مهم است؟

خوب ، در طرح قبلی ، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی هیچ انگیزه مستقیمی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیمار با یکدیگر نداشتند ، که این امر استفاده از قدرت آنالیز را سخت تر کرده بود. اکنون که تعداد بیشتری از آنها بر اساس پیامدهای بیمار دستمزد دریافت می کنند ، انگیزه مالی برای به اشتراک گذاشتن داده هایی دارند که می توانند ضمن کاهش هزینه های شرکت های بیمه ، برای بهبود زندگی بیماران استفاده کنند.

سرانجام ، تصمیمات پزشکان بیشتر و بیشتر مبتنی بر شواهد است ، به این معنی که آنها به اطلاعات زیادی از تحقیقات و داده های بالینی تکیه می کنند که بر خلاف صرف تحصیل و نظر حرفه ای آنها است. مانند بسیاری از صنایع دیگر ، جمع آوری و مدیریت داده ها بزرگتر می شود و متخصصان در این زمینه به کمک نیاز دارند. این نگرش درمانی جدید بدان معنی است که بیش از گذشته تقاضای بیشتری برای تجزیه و تحلیل داده های بزرگ در مراکز درمانی وجود دارد و ظهور ابزار SaaS BI نیز پاسخگوی نیاز است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

موانع بهداشتی گسترده داده ها

یکی از بزرگترین موانع موجود در راه استفاده از داده های بزرگ در پزشکی ، نحوه پخش اطلاعات پزشکی در بسیاری از منابع تحت کنترل دولت ها ، بیمارستان ها و ادارات مختلف است. ادغام این منابع داده نیاز به ایجاد زیرساخت جدید دارد که کلیه ارائه دهندگان داده با یکدیگر همکاری کنند.

اجرای نرم افزار جدید گزارش دهی آنلاین و استراتژی هوش تجاری بسیار مهم است. بهداشت و درمان باید با صنایع دیگری که قبلاً از روشهای استاندارد مبتنی بر رگرسیون حرکت کرده اند به سمت آینده محور تر مانند تجزیه و تحلیل پیش بینی ، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل نمودار حرکت کند.

 

ثبت سوابق بهداشت الکترونیکی ( Electronic Health Records (EHRs :

نرم‌افزار EHRs گسترده‌ترین کاربرد Big Data در مراقبت‌های بهداشتی را دارا می باشد. هر بیمار دارای رکورد دیجیتالی خود است که شامل آمارها، تاریخچه پزشکی، آلرژی، نتایج آزمایشگاهی و غیره می‌باشد.نتایج ثبت شده توسط سیستم‌های اطلاعات ایمن به اشتراک گذاشته می‌شود و برای ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی از بخش

 

نظرات

مقالات مرتبط

سایر پزشکان مرتبط