متاورس و بلاکچین و بهبود زندگی بیماران

از آنجایی که ترکیبی از فناوری واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR در فضاهای مجازی عمل می‌کند، پتانسیل متاورس خیره‌کننده است: از بهبود دقت جراحی، استفاده‌های درمانی، تسهیلات فاصله‌گذاری اجتماعی و موارد دیگر، همه نشانه‌ها به پذیرش گسترده اشاره می‌کنند. متاورس به عنوان یک تحول شگرف در مراقبت های بهداشتی.

با این وجود، با این پیشرفت‌ها، چالش‌های متمایزی نیز وجود دارد که مراقبت‌های بهداشتی مدرن را آنطور که می‌شناسیم بازتعریف می‌کند. از دستیابی به یکپارچگی یکپارچه در زیرساخت‌های پزشکی موجود، جبران هزینه‌های راه‌اندازی، و مسائل امنیتی و حریم خصوصی داده‌ها، متاورس نشان‌دهنده یک تغییر پارادایم در مراقبت‌های بهداشتی است که ذینفعان باید از آن آگاه باشند.

یکی از اولین پاسخ ها بهکاربردهای متاورس چیست؟به بخش پزشکی اشاره می کند. بهترین مثال از کاربردهای متاورس در بخش درمانی به استفاده از واقعیت افزوده اشاره دارد. AR به عنوان یک فناوری حیاتی برای توانمندسازی مهارت ها و پایگاه دانش برای دانشجویان پزشکی ظهور کرده است. به عنوان مثال، ابزارهای کمکی جراحی که توسط فناوری پشتیبانی می شوند مانند Microsoft Hololens که به جراحان در جراحی های مختلف کمک می کنند.

چنین فناوری هایی  محبوب ترین کاربرد متاورس در بهبود دقت و سرعت عمل های جراحی هاست. جدا از تصاویر قبل از عمل به‌دست‌آمده از MRI، CT، و اسکن‌های سه بعدی، هدست‌های AR می‌توانند به مشاهده داده‌های مهم بیمار در زمان واقعی کمک کنند. بنابراین، متاورس می‌تواند به نظارت آسان‌تر بر داده‌های بیمار مانند دمای بدن، تعداد تنفس، ضربان قلب و فشار خون کمک کند.

نمونه دیگر استفاده از متاورس، به استفاده از واقعیت افزوده برای شناسایی رگ اشاره دارد. استفاده از فن‌آوری‌های متاورس می‌تواند به حل مشکل مکان‌یابی رگ، به‌ویژه در پوست های با رنگدانه‌های زیاد یا اندازه کوچک رگ‌های خونی کمک کند. تکنولوژی های دیداری مانند سی تی اسکن و اشعه ایکس نیز کاندیدهای واجد شرایط برای انتقال مراقبت های بهداشتی به متاورس هستند. دنیای مجازی را تصور کنید که به پزشکان و کارکنان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا به داخل بدن بیماران نگاه کنند و مشکل را دریابند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

بلاک چین

 بلاک چین در مراقبت های بهداشتی در ایجاد امنیت بیشتر، کارآمدبودن خدمات، افزایش داسترسی و افزایش اعتماد سیستم های اطلاعات سلامت بسیار خوب است. تاریخچه صنعت مراقبت های بهداشتی مجموعه ای از پیشرفت های تکنولوژیکی است که برای بهبود نتایج بیماران و گسترش دسترسی به خدمات طراحی شده است. یکی از جدیدترین نوآوری‌های مراقبت‌های بهداشتی ، بلاک چین  با اختراع مجدد زیرساخت‌های اطلاعاتی که به‌عنوان پایه‌ای برای همه خدمات مراقبت‌های بهداشتی عمل می‌کند، شروع به تأثیرگذاری کرده است.

 

مزایا و معایب بلاک چین در پزشکی

برخی از نگرانی های کلیدی در مورد برنامه های بلاک چین در مراقبت های بهداشتی عبارتند از:

  • امنیت زیرساخت شبکه در تمامی سطوح
  • احراز هویت همه شرکت کنندگان
  • الگوهای یکسان مجوز برای دسترسی به اطلاعات سلامت الکترونیکی

DLT را می توان در بسیاری از حوزه های مراقبت های بهداشتی اعمال کرد. اما تمام فعالیت های موجود در پزشکی به تراکنش ها مرتبط نیست. با این حال، بلاک چین های عمومی را نمی توان برای ذخیره اطلاعات خصوصی مانند شناسایی داده های سلامت استفاده کرد. زیرا داده های موجود در آن ها به طور گسترده در دسترس است. شفافیت ذاتی بلاک چین، همه استفاده کنندگان از شبکه را ملزم به ارائه داده های واقعی و اصیل می کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

امنیت اطلاعات پزشکی در بلاک چین

فناوری بلاک چین در برابر برخی از انواع حملات آسیب پذیر است، اگرچه محافظت داخلی خوبی را در برابر سایر روش ها ارائه می دهد. کد بلاک چین، آن را در برابر حملات هکری و اشکالات فنی ایمن می کند. با این حال امکان رخنه هایی به کمک مهندسی اجتماعی و سایر روش های نفوذ تا حدودی وجود دارد. بنابراین، امنیت اطلاعات باید به ویژه در هنگام استفاده در مراقبت های بهداشتی مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

چالش تغییر ناپذیری اطلاعات

فناوری بلاک چین نباید بی رویه در مراقبت های بهداشتی استفاده شود، زیرا داده های آن تغییر ناپذیر است. بنابراین فایل‌هایی که اغلب تغییر می‌کنند، ممکن است از شبکه خارج شوند. تمام داده های شناسایی باید خارج از زنجیره نگهداری شوند

 

بلاک چین در برابر پایگاه داده

مزایای استفاده از بلاک چین، نسبت به روش‌های سنتی سیستم‌های مدیریت پایگاه داده مراقبت‌های بهداشتی، شامل مدیریت غیرمتمرکز، پایگاه‌های داده غیرقابل تغییر، منشأ داده، داده‌های قابل ردیابی، داده‌های قوی، در دسترس بودن داده‌ها برای هر کاربر مجاز و دور نگه داشتن آن از دست کاربران غیرمجاز است، با رمزگذاری که به کلید خصوصی بیمار وابسته است.

 

نظرات

مقالات مرتبط

سایر پزشکان مرتبط