تاثیر متاورس بر سلامتی روحی و جسمی و همینطور مزایا و معایب آن

با ورود به سال 2022، شاهد روندها و نوآوری های هیجان انگیز در فناوری دیجیتال هستیم. دنیای متاورس (Metaverse ) یکی از نوآوری های هیجان انگیز در این حوزه است.در این مقاله قصد داریم راجع به تاثیر متاورس بر سلامت روحی و روانی و معایب و مزایای آن بپردازیم.به طور کلی، متاورس ترکیبی از عناصر چندگانه فناوری، مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را در بر می گیرد.

دنیای متاورس یا فراجهان می تواند یک مرز دیجیتال گسترده و سه بعدی باشد که بسیار شبیه زندگی واقعی است. غول‌های فناومشکل اصلی‌ که در مورد متاورس وجود دارد، موضوع اعتیاد به آن است. اینترنت و رسانه‌های اجتماعی به شدت اعتیادآور هستند. ما عادت کرده‌ایم که به شکل نگران کننده‌ای، اطلاعات را با سرعت بالا مصرف کنیم و این باعث شده در طومار استفاده از رسانه‌های اجتماعی، هر بار چیز جدیدتر و بهتری بخواهیم.

هر پست، تصویر یا محتوایی که می‌بینید و ذهن شما را درگیر می‌کند، درست مانند یک ضربه‌ کوچک دوپامین در مغز شما است و این دقیقا همان دلیل اصلی‌ است که مردم ساعت‌های بسیاری را در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند.

 

مروری برمعایب

اعتیاد آور بودن متاورس از لحاظ روانی

در سال 2019 یک مطالعه IJERPH  نشان داد که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و بازی‌های فریمیوم و موبایلی برای طولانی‌تر کردن زمان نمایش و زمان استفاده خود توسط افراد، از تحقیقات روان‌شناختی استفاده می‌کنند. این در حالی است که مارک زاکربرگ خالق فیس‌بوک، خود اذعان داشته است که: در نهایت تجلی فناوری اجتماعی می‌تواند به شکل بسیار خطرناکی اعتیاد آور باشد.

 

متاورس و بروز اضطراب و افسردگی

یکی از اثرات مخرب اعتیاد به فناوری‌های دیجیتال و تاثیر متاورس بر سلامتی، بروز اضطراب و افسردگی در افراد است. متاورس به شما پیشنهاد فرار از واقعیت را می‌دهد. در سال ۲۰۱۸ مقاله‌ای در مجله آمریکایی تحقیقات آموزشی منتشر شد که نشان می‌داد، کاربرانی که استفاده بیشتری از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دارند به احتمال زیاد، در دنیای واقعی از نظر اجتماعی آرام آرام به سمت منزوی شدن پیش می‌روند. با توجه به پتانسیل بالای متاورس، این علائم می‌تواند به شکل بدتری بروز پیدا کند.

 

اختصاص زمان استفاده بیشتر به دنیای مجازی و دور شدن از زندگی واقعی

لازم است بدانید شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی تاکتیک‌های مختلفی را به کار می‌گیرند، که شما را تا زمانی که ممکن است، درگیر خود نگه دارند. با گسترش و توسعه متاورس، محیط‌های مجازی در نهایت بیش از حد واقعی خواهند شد. به زودی شاهد این خواهیم بود که دنیای واقعی در مقایسه با دنیای مجازی، نسبت به ارائه‌ سطح مشابهی از تحریک پذیری ذهنی، عقب خواهد ماند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

منزوی کردن افراد و کم کردن ارتباطات اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی برای تقویت ارتباط  اجتماعی طراحی شده‌اند، اما می‌توان ادعا کرد که ما را به سمت تنهایی و جدایی بیش از همیشه سوق داده اند.

با تمام ویژگی های خیره کننده و سهولت باور نکردنی تعاملات در شبکه های اجتماعی، ارتباطات مجازی به اندازه روابط دنیای واقعی معتبر یا رضایت بخش نیستند.

کاربران رسانه‌های اجتماعی اغلب بر این باورند که از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستان یا خانواده در ارتباط هستند، اما در واقع، آنها در خانه و تنها هستند.

به طور مشابه، تجربیات بازی های شبکه ای نیز بازیکن را بدون درگیری واقعی انسانی منزوی می کند.

اکنون این به ما بستگی دارد که چگونه از پیشرفت بعدی در دنیای متاورس و فناوری دیجیتال استفاده کنیم.

 

آرزوی انسان برای رسیدن به دنیای کامل و بی‌نقص

جرمی بیلنسون، مدیر و مؤسس آزمایشگاه ارتباطات مجازی در دانشگاه استنفورد در این‌باره معتقد است: موضوعی که کمتر کسی درباره آن مطالعه می‌کند، بررسی اثرات بلندمدت اتلاف وقت و هدر دادن عمر انسان در دنیایی است که همه چیز در آن کامل و بدون نقص تصور می‌شود؛ برای مثال افراد زیادی را می‌‌بینید که روز تا شب در تلفن‌های همراه و فضای مجازی مشغول گشت و گذار هستند و دائم خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند.

به گفته بیلنسون، حداقل در شبکه‌های اجتماعی هر نفر سعی می‌کند خودش را با دنیای واقعیت مطابقت دهد؛ درصورتی‌که در واقعیت مجازی و متاورس این رابطه از بین می‌رود. بنابراین در متاورس به دلیل افزایش گرایش‌ها به سمت و سوی ظواهر و ایده‌آل‌های ذهنی، افراد در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی توانایی کمتری برای نشان دادن شخصیت واحد از خود دارند.

این کارشناس حوزه فناوری‌های جدید تصریح کرد: البته چالش اصلی زمانی خواهد بود که مردم به مدت زیاد در آن فضا حضور داشته باشند و تلاش کنند تا زیبا، بدون نقص و ایده‌آل به نظر بیایند. در اینجا سؤال اصلی این است که فردی که خود را در شرایط ایده‌آل تصور نمی‌کند یا از افراد فرودست جامعه است، با مشاهده رفتارهای دیگران چه بلایی بر سر اعتمادبه‌نفس خود می‌آورد؟ باید گفت پاسخ این سؤال هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است.

 

آثار مثبت صفحات نمایشی بر زندگی انسان

پیتر اشلز، پروفسور رشته روان‌شناسی و علم ارتباطات در دانشگاه بت اسپا در این‌باره معتقد است در عصر متاورس به احتمال زیاد همه در عالم مجازی غرق خواهیم شد و دیگر علاقه‌ای به تجریه زندگی سنتی و واقعی نخواهیم داشت.

این روان‌شناس برجسته افزود: من فکر نمی‌کنم شرکت‌های پیشرو در عرصه فناوری‌های جدید به مسائل اخلاقی این پدیده توجهی داشته باشند؛ بلکه صرفاً تلاش می‌کنند تا همه چیز را برمبنای ارتباطات دیجیتالی پایه‌ریزی و همه‌گیر کنند.

به گفته پیتر اشلز، البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که این شرکت‌ها می‌توانند در زمینه برقرای اتصال همگانی در دنیای جدید حفاظت‌های خوبی هم برای زندگی انسان باشند هرچند باز هم معلوم نیست در این کار تا چه اندازه موفق خواهند بود و بدون آسیب رساندن به زندگی واقعی انسان پیش بروند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مروری بر مزایا

جلوگیری از بروز بیماری‌ها با افزایش آگاهی

به یاد داشته باشید تاثیر متاورس بر سلامتی از جنبه مثبت و منفی تایید شده است، اما در صورت رعایت تعادل در استفاده از خدمات متاورس این پدیده جدید می‌تواند در علوم پزشکی مفید واقع شود و مزایای زیادی برای درمان بیماران و حتی جلوگیری از بروز بیماری‌ها به دنبال داشته باشد.

 

ترافیک کمتر و دستیابی به هوای پاک

ارتباط افراد با یکدیگر در یک شبیه سازی مجازی در واقع انقلابی در صنعت تکنولوژی و ارتباطات خواهد بود. با اینترنت پر سرعت 5G که آماده عرضه است، می‌توانید متاورس را به‌طور یکپارچه تجربه کنید. از هر مکانی (واقعی یا خیالی) بدون خارج شدن از محدوده اتاق خود بازدید کنید.

می‌توانید در کنسرت‌ها، جشنواره‌ها یا هر رویداد اجتماعی دیگری در هر نقطه از جهان شرکت کنید. یا حتی می‌توانید چندین فعالیت را مثل بازی یا ورزش به طور همزمان انجام دهید در حالی که مرزی بین واقعیت مجازی و واقعیت حقیقی برای شما وجود ندارد.

 

بهبود در روند تحقیقات پزشکی و درمانی

از طرف دیگر علاوه بر اینکه شما با متاورس به فراتر از محدودیت‌های جغرافیایی خواهید رفت، تاثیر متاورس بر سلامتی با کمک‎‌های فراوانی که به تحقیقات پزشکی و درمانی نیز خواهد کرد، بسیار مشهود است. هدست‌های متاورس ثابت کرده‌اندکه ابزاری موثر برای مقابله با PTSD یا اختلال استرسی پس از حادثه و فوبیاهای مختلف هستند. متاورس بستری موثر برای درمان چنین اختلالات روانی فراهم می‌کند و این برای میلیون‌ها نفر، امکان دسترسی به درمان واقعی در دنیای مجازی را فراهم می‌کند. اگر دانشجو رشته پزشکی و رشته‌های مشابه باشید متاورس می‌تواند برای شما خدمات ارزنده‌ای در زمینه آموزش به دنبال داشته باشد.

 

بهبود سیستم‌های آموزشی

یکی دیگر از بخش‌هایی که سود بسیاری از متاورس می‌برد، آموزش و پرورش است. تصور کنید که بتوانید یک تور مجازی در ایستگاه فضایی بین المللی داشته باشید یا درست زمانی که روی صندلی راحتی خود آسوده لم داده‌اید، به کشف سیاره سرخ بپردازید یا درس‌های تاریخی خود را در همان مکانی که رخ داده‌اند مرور کنید.

 

گسترش اقتصاد دیجیتال و بهبود وضعیت اقتصادی مردم

یکی دیگر از جنبه‌های هیجان انگیز در ساخت متاورس، ادغام ارزهای دیجیتال است. وقتی که این فناوری در مقیاس کامل اجرا شود، می‌تواند هزینه‌های عملیاتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همان‌گونه که روز به روز علاقه کسب و کارها به راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی بیشتر می‌شود،  نیاز به فضاهای فیزیکی بزرگ برای فروش محصولات کمتر می‌شود.

 

ایجاد تجربه‌های جدید و خوشایند

مزایای تجاری این فناوری بسیار نامحدود است. می‌تواند مصاحبه‌های شغلی و مجازی یک شرکت را با معنایی جدید، دوباره تعریف کند و تجربه جدیدی برای کارجویان فراهم آورد. تقریبا تمام صنایع از املاک و مستغلات گرفته تا غذا و لوازم الکترونیکی و حتی صنعت مد و فشن، می‌توانند منافع زیادی در استفاده از متاورس داشته باشند. از طرفی دسترسی مجازی به طور قابل توجهی بر فرآیند تصمیم گیری مصرف کننده تأثیرگذار است. تصور کنید شما امکان امتحان یک محصول را قبل از خرید داشته باشید، این قضیه چه تاثیری بر روند انتخاب شما خواهد گذاشت؟

 

نظرات

مقالات مرتبط

سایر پزشکان مرتبط