مراقبت‌های بهداشتی با متاورس و تجربه جهانی تازه

برای چندین دهه، تعامل فیزیکی بین بیمار و پزشک از اصلی‌ترین راه تشخیص بیماری بود. به نوعی می‌توان گفت مراجعه حضوری بیمار به پزشک تنها ابزار برای دریافت مراقبت‌های پزشکی او محسوب می‌شد. بیمار مجبور بود برای دریافت درمان پزشکی عمومی یا تخصصی و انجام عمل‌های جراحی سنگین یا سرپایی نزد پزشک برود و از او این خدمات را برای کسب بهبودی‌اش طلب کند.

اما رفته رفته با ظهور خدمات بهداشتی آنلاین و از راه دور، از طریق ابزارهای دیجیتال و اینترنت شاهد اندکی تغییر در رابطه‌ بین بیمار و پزشک بودیم.

متاورس با استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی و نوین خود، در حوزه سلامت دیجیتال، امکانات و خدماتی را ارائه می‌دهد که قبلا غیر قابل تصور بود، حتی در حال حاضر نیز تصور چنین خدماتی برای بسیاری از افراد آسان نیست.

متاورس با پتانسیلی باور نکردنی و رویکردی کاملا جدید برای بهبود تعامل و ارتباطات انسانی و ارتباط بیماران با پزشکان پا به عرصه‌ ظهور گذاشته است. با تغییر نام فیس بوک به متا این ایده شکل گرفت که قرار است در جهان اینترنت با حضور متاورس تحولی عظیمی را تجربه کنیم.

فیس بوک سال‌ها است که در حال سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های واقعیت مجازی و نوین است. همواره این مجموعه از این طریق سعی کرده است راه‌های جدیدی برای ساخت پلتفرم‌های تعاملی و اپلیکیشن‌های اجتماعی طراحی کند.

 فیس بوک پیشتر، با خرید  شرکت واقعیت مجازی Oculus، علاقه‌ خود را به تکنولوژی عجیب متاورس اعلام کرده بود. با توجه به داشتن زیرساخت شبکه‌های اجتماعی قوی توسط فیس بوک، می‌توان گفت که این شرکت پتانسیل بالایی نیز برای استفاده از متاورس در بخش مراقبت‌های بهداشتی دارد.

متا به سرعت در حال پیشرفت است. به لطف فناوری واقعیت مجازی، متا توانسته دستکشی لمسی طراحی کند که با استفاده از آن کاربر می‌تواند حس لامسه را در دنیای مجازی تجربه کند و این امری واقعا عجیب است.

شرکت‌هایی مانند اینتویتیو سرجیکال که به استفاده از ربات در جراحی معروف هستند و بسیاری از شرکت‌های کوچک دیگر که بر روی پروژه‌های سلامت دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند، پتانسیل استفاده از متاورس در بخش سلامت را خواهند داشت. با این وجود بر سر راه این شرکت‌ها چالش‌هایی نیز وجود دارد. یکی از این چالش‌ها چگونگی پیوند دنیای واقعی با دنیای مجازی و مراقبت‌های بهداشتی با متاورس است.

 آزمایش‌های بالینی بسیاری باید انجام شود تا مطمئن شویم که این فناوری می‌تواند به طور ایمن برای مراقبت از بیمار استفاده شود و اینکه چگونگی و نحوه استفاده از آن را بدانیم.

متاورس می‌تواند مکانی شبیه سازی شده به وجود آورد که در آن جراحان درست در حین انجام عمل جراحی، یکی دیگر را ملاقات کنند. یا در یک اتاق عمل مجازی برای جراحی یک بیمار، از کمک و مشورت سایر جراحان و متخصصان نیز بهره‌مند شوند. به عنوان مثال یک جراح خارج از اتاق عمل واقعی، می‌تواند درست در حالی که در بالای بدن بیمار ایستاده، علائم حیاتی او را چک کند، تصاویر و تاریخچه‌ مربوط به بیمار را ببیند و همزمان به راحتی در میان داده‌های سایر بیماران مشابه، به جستجو بپردازد. این خود به مراتب باعث راحت‌تر انجام شدن جراحی‌های پزشکی و افزایش قدرت ابزارهای جراحی خواهد شد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

متاورس باعث دگرگونی ویزیت بیماران خواهد شد

در رابطه با مراقبت‌های بهداشتی با متاورس و ویزیت بیماران می‌توان گفت که این یکی از بهترین کاربردهای متاورس در بخش خدمات درمانی است. تصور کنید ویزیت پزشک به صورت مجازی انجام شود. در واقع ویزیت همه‌ بیماران نیاز به معاینه فیزیکی ندارد و گاهی ویزیت، تنها برای مشاوره صورت می‌گیرد. درست است که بسیاری از متخصصان نمی‌توانند ویزیت‌های پزشکی خود را از راه دور انجام دهند، با این وجود بسیاری از معاینه‌های فیزیکی می‌تواند با استفاده از متاورس به صورت مجازی انجام شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

توانایی متاورس در ایجاد کلینیکی سه بعدی

متاورس توانایی ایجاد کلینیکی سه بعدی را دارد که در آن پزشکان و بیماران می‌توانند، ملاقات‌ها و معاینات پزشکی خود را انجام دهند. در حالی که برای ارائه خدمات مشاوره از راه دور، انتظار می‌رود متاورس، تجربه کاربری بهتری ایجاد کند.

 

درمان دیجیتال با فناوری متاورس

درمان دیجیتال، یکی دیگر از ایده‌های استفاده از متاورس در حوزه سلامت است. به این صورت که شما می‌توانید هربار دیدار و ملاقات با روان پزشکتان را در محیطی متفاوت و جدید انجام دهید. این امر در زمینه مراقبت‌های بهداشتی با متاورس بسیار شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. در آینده‌ای نه چندان دور برای صحبت با پرستار مجازیتان درباره‌ وضعیت یا اطلاعات خاص سلامتیان، تنها کافی ست عینکتان را بر چشم بگذارید.

درمان دیجیتال و نظارت از راه دور بیمار، با استفاده از متاورس می‌تواند دچار دگرگونی بسیاری شود. بررسی‌ها و بحث‌های روزانه‌ پرستاران با بیماران در فضای شبیه سازی شده توسط متاورس، می‌تواند در روند درمان آن‌ها بسیار مفید واقع شود.

 

منبع: drmyco.ir

 

نظرات

مقالات مرتبط

سایر پزشکان مرتبط