امکانات شگفت انگیز مراقبت های بهداشتی در متاورس

متاورس در حال حاضر موضوع داغی است و در مورد پتانسیل آن برای متحول کردن بازی، سرگرمی، معاشرت، کار و تجارت بسیار نوشته و صحبت شده است. با این حال، در مورد اینکه چگونه می تواند بر مراقبت های بهداشتی تأثیر بگذارد، مطالب زیادی گفته نشده است  اما این زمینه دیگری است که تأثیر آن می تواند تحول آفرین باشد.

اولا  برای کسانی که هنوز به طور قابل درک سردرگم هستند ، متاورس چیست؟ خوب، دلیل اینکه مقدار زیادی سردرگمی وجود دارد این است که هیچ کس در حال حاضر کاملاً مطمئن نیست، زیرا تا حدودی در هوا است. با این حال، آنچه عموماً روی آن توافق شده است این است که این نسخه به طور مؤثری نسخه بعدی اینترنت است . نسخه ای که از هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و اتصال روزافزون (به عنوان مثال) بهره می برد. ، شبکه های G 5 برای ایجاد محیط های آنلاینی که فراگیرتر، تجربی تر و تعاملی تر از آنچه امروز هستیم.

Metaverse شامل همگرایی سه گرایش تکنولوژیکی اصلی است که همگی پتانسیل تاثیرگذاری بر مراقبت های بهداشتی را دارند. با این حال، آنها با هم می توانند کانال های کاملا جدیدی را برای ارائه مراقبت ایجاد کنند که پتانسیل کاهش هزینه ها و بهبود چشمگیر نتایج بیمار را دارد. اینها عبارتند از حضور از راه دور (به مردم اجازه می دهد تا به صورت مجازی با هم باشند، حتی زمانی که از نظر فیزیکی از هم دور هستیم)، دوقلوی دیجیتال و بلاک چین (و توانایی آن برای ایجاد یک اینترنت توزیع شده) بیایید به ترتیب به هر یک از آنها نگاهی بیندازیم:

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

حضور از راه دور

در مراقبت های بهداشتی به عنوان پزشکی از راه دور شناخته می شود . ارائه دارو به عنوان یک خدمات از راه دور! این محبوبیت در طول همه گیری کووید19 افزایش یافت. تا قبل از سال 2020، تنها 43 درصد از مراکز درمانی توانایی ارائه درمان از راه دور به بیماران را داشتند. امروز این رقم به 95 درصد رسیده است. برای مشاوره‌های معمولی که نیازی به معاینه فیزیکی ندارند (یا می‌توانند به صورت بصری انجام شوند)، پزشکان و پرستاران دریافته‌اند که می‌توانند سریع‌تر و کارآمدتر بسیاری از شرایط جزئی را که اکثریت قریب به اتفاق پرونده آنها را تشکیل می‌دهند، تشخیص دهند. از طریق تماس تلفنی یا تصویری که بدون شک در متاورس ادامه خواهد داشت. با این حال، واقعیت مجازی ، یک فناوری کلیدی که غوطه ور شدن سطح بعدی را امکان پذیر می کند که تا حدی یک پلت فرم یا برنامه را به عنوان بخشی از متاورس واجد شرایط می کند . طیف کاملاً جدیدی از امکانات را باز می کند. هرکسی که آن را امتحان کرده باشد، می‌داند که تجربه‌های واقعیت مجازی مبتنی بر هدست، حس بسیار بیشتری از حضور بودن را نسبت به سایر محیط‌های مجازی، مانند وب‌سایت‌ها، برنامه‌های پیام‌رسان یا رسانه‌های اجتماعی منتقل می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:آینده مراقبت های بهداشتی و مراقبت از بیمار در متاورس

ویزیت پزشکی از راه دور، به ویژه از طریق VR، به این معنی است که بیماران به دلیل موقعیت فیزیکی، دیگر محدود به درمان توسط پزشکان خاص نیستند. اگر در اروپا هستید و بهترین متخصص برای رسیدگی به شرایط خاص شما در هند است، می توانید به سادگی با گذاشتن هدست در یک اتاق باشید. اسکن‌ها و آزمایش‌ها را می‌توان در یک مرکز محلی برای شما انجام داد و داده‌ها را در هر کجای دنیا که متخصص هستند به متخصص منتقل کرد. این به ویژه در مناطقی مانند چین که کمبود شدید متخصصان پزشکی وجود دارد و همچنین برای بیمارانی در مناطق دورافتاده که معمولاً باید مسافت های زیادی را طی کنند تا توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی دیده شوند مفید است.

حوزه دیگری که می تواند به ویژه مفید باشد، درمان است. محیط‌ها را می‌توان برای بیماران فردی شخصی‌سازی کرد  VR قبلاً توسط روان‌شناسان و روان‌پزشکان در درمان بیزاری استفاده می‌شود، جایی که بیماران می‌توانند با موقعیت‌هایی که باعث اضطراب آنها می‌شود، در محیط‌های امن که هر جنبه از تعامل را می‌توان به دقت تحت نظر و کنترل کرد، تعامل برقرار کرد.

 

دوقلوهای دیجیتال

دوقلو دیجیتال یک مدل مجازی یا شبیه‌سازی از هر شی، فرآیند یا سیستمی است که با استفاده از داده‌های دنیای واقعی به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد همتای واقعی خود تولید می‌شود. در مورد متاورس، دوقلوی دیجیتالی می تواند از خود بیمار باشد.

جک لاتوس، مدیر عامل Latus Health  ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی آنلاین متخصص در بهداشت حرفه‌ای  معتقد است که دوقلوهای دیجیتال در نهایت به آزمایش‌های آزمایشی برای افراد تبدیل خواهند شد که می‌توانند برای پیش‌بینی همه چیز از نحوه بهبودی پس از جراحی گرفته تا واکنش‌هایی که خواهیم داشت، استفاده شوند. به داروهای خاص این از طریق توانایی فزاینده ما برای نقشه برداری و درک ژنتیک فردی حاصل می شود. در طی یک مکالمه اخیر، او به من گفت: ما می‌توانیم به سرعت جلو برویم  بنابراین اگر بر اساس این مداخلاتی که انجام می‌دهیم، این دوقلو را ده سال پیر کنیم  این چه تأثیری بر دوقلو دارد؟

 

فناوری بلاک چین

بلاک چین‌ها که برای اکثر افراد به عنوان فناوری زیربنای ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین شناخته می‌شوند، در واقع فقط پایگاه‌های داده توزیع و رمزگذاری شده‌اند که اجازه می‌دهند داده‌ها به‌طور ایمن ذخیره و منتقل شوند، به‌طوری که هیچ‌کس به جز صاحب داده‌ها نتواند آن را دستکاری کند. بسیاری از مردم آن‌ها را بخش مهمی از مفهوم متاورس می‌دانند، زیرا به جوامع غیرمتمرکز اجازه می‌دهند که به صورت دموکراتیک از طریق قراردادهای هوشمند اداره می‌شوند، و همچنین سابقه مالکیت دیجیتالی محیط‌ها یا حتی اشیاء در حوزه دیجیتال را دارند.

در مراقبت های بهداشتی، بارزترین مورد استفاده آنها در مدیریت و امنیت داده های بهداشتی بسیار ارزشمند ما است. در حال حاضر، داده‌ها معمولاً بین چندین سازمان به اشتراک گذاشته می‌شوند که تا آنجا که به صاحبان آن داده‌ها مربوط می‌شود، ناکارآمد و غیرشفاف است. این واقعیت که سوابق سلامتی معمولاً در سرورهای متمرکز ذخیره می‌شوند به این معنی است که داده‌های ما در معرض خطر سرقت قرار دارند (گفته می‌شود ارزش فروش مجدد یک پرونده سلامت واحد بین 70 تا 100 دلار در وب تاریک است). همچنین به این معنی است که دستیابی به آن، حتی برای کسانی که نیاز قانونی به دسترسی به آن دارند  برای مثال، متخصصی که در حال درمان ما است  اغلب یک فرآیند طولانی و پر زحمت است.

همانطور که لاتوس می گوید: این خیلی بد است... شما به پزشک عمومی خود می نویسید و می گویید لطفاً می توانم به سوابقم دسترسی داشته باشم، سپس باید فرمی را امضا کنید، و ممکن است ظرف 28 روز سوابق را دریافت کنید، سپس باید آنها را ارسال کنید. با فناوری‌ای که امروزه در دسترس است، بسیار مضحک است... برای هرکسی بسیار معقول‌تر است که رکوردهای خود را در یک فایل شخصی در یک بلاک چین داشته باشد. غیرقابل هک است... و با کلیک یک دکمه، می توانید به هر پزشک در هر کجای دنیا رضایت دهید تا سوابق شما را بررسی کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

همگرایی

همگرایی این فناوری‌های اصلی در محیط‌های آنلاین  متاورس  به این معنی است که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی قادر خواهند بود برنامه‌ها و بسته‌های درمانی پیوسته‌تری را ارائه دهند، بدون اینکه مانعی برای ماهیت خاموش بسیاری از سیستم‌های بهداشتی موجود وجود داشته باشد. به اشتراک گذاری سریع اطلاعات بین پزشکان به این معنی است که علل زمینه ای بیماری ها می تواند سریع تر مشخص شود. نظارت بر فعالیت بیمار در متاورس به این معنی است که عواملی مانند انطباق را می توان به راحتی ردیابی کرد که به تشخیص و درمان بیماری کمک بیشتری می کند. لاتوس مثالی را بیان می کند که یک بیمار تحت درمان فیزیوتراپیست برای زانوی آسیب دیده قرار گرفته است.

به نظر می رسد یک مشکل کاملاً فیزیکی است، اما اگر بهتر نمی شود، باید به اثرات ذهنی آن نگاه کنید ، چرا بهتر نمی شود؟

ممکن است مشخص شود که به دلیل افسردگی، بیمار تمرینات توانبخشی خود را کامل نمی کند و بنابراین، آسیب فیزیکی بهبود نمی یابد. ارائه درمان به صورت مشترک در محیط های مجازی، با رویکرد جدید به اشتراک گذاری داده ها، باید درمان این نوع را سریع تر و موثرتر کند.

 

بیمارستان های مجازی

بخش دیگری از چشم انداز او که Latus برای آینده مراقبت های بهداشتی به اشتراک گذاشته است، در مورد مفهوم بیمارستان مجازی است. این پروژه ای است که Latus Healthcare در حال توسعه است و می تواند در عرض 12 تا 18 ماه به عنوان یک سرویس در دسترس قرار گیرد. اساساً شامل یک محیط بیمارستان واقعیت مجازی است که از طریق یک هدست قابل دسترسی است، جایی که درمان ها در ابتدا حول خدمات مشاوره و فیزیوتراپی متمرکز خواهند شد. فیزیوتراپی از بینایی کامپیوتری استفاده می کند . به عنوان مثال، استفاده از دوربین ها برای بررسی دامنه حرکت در مفاصل آسیب دیده، و همچنین پیشرفت بیماران در جهت بهبودی. لاتوس می‌گوید: با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، ما می‌توانیم بازخورد بسیار بهتری در مورد فرآیندشان به آن‌ها بدهیم... برای مثال فردی که مشکل مفصل شانه دارد، اگر دامنه حرکتی شانه سه درصد بهبود یابد، احتمالاً به عنوان یک فرد، این کار را انجام خواهید داد.

واضح است که بسیاری از جنبه های ارائه مراقبت های بهداشتی تحت تأثیر فرصت های ارائه شده توسط متاورس قرار خواهد گرفت. ممکن است ابتدا موانعی وجود داشته باشد که باید بر آنها غلبه کرد، به ویژه در مورد نگرش افراد نسبت به دریافت درمان آنلاین یا از راه دور ، که ممکن است هنوز از نظر بسیاری به عنوان گزینه دوم یا پشتیبان تلقی شود. همچنین سؤالاتی در مورد برابری دسترسی وجود دارد ، هدست های واقعیت مجازی ارزان نیستند و اگر برای شرکت در آن مورد نیاز باشد، می تواند به عنوان کمک بیشتر به نابرابری در دسترسی به مراقبت های بهداشتی تلقی شود. اما اگر نسل جدید ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دیجیتال اول بتوانند با موفقیت نشان دهند که نوآوری آنها منجر به کاهش هزینه و نتایج بهبود یافته برای بیماران می شود، اینها مسائلی هستند که احتمالاً در زمان معین مورد بررسی قرار می گیرند.

 

منبع: forbes

 

نظرات

مقالات مرتبط

سایر پزشکان مرتبط