متاورس و احساس درد

واژه‌ی متاورس برای اولین بار توسط آرتور نیل استفانسون ابداع شد، او در رمان معروف خود به نام اسنو کرش Snow Crash، این ایده را مطرح کرد که افراد به بوسیله‌ی آواتارهایی در محیط‌های مجازی مانند ساختمانی سه بعدی، با یکدیگر ملاقات می‌کنند. جالب است که بدانید رمان این نویسنده‌ی پیشرو در سال 1992 میلادی نوشته شده است.

واژه‌‌ی متاورس مخصوصا برای افرادی که با گیمرهایی که با فورتنایت یا کسانی که با کتاب و فیلم Ready Player One آشنایی دارند، مفهومی جدیدی نیست . واژه‌ی متاورس بار دیگر در سال 2021 با تغییر نام فیس بوک به متا و همچنین ایجاد مفاهیم جدید در این حوزه توسط مایکروسافت، سر زبان‌ها افتاد. این دو شرکت برجسته در نظر دارند از تمام جنبه‌های متاورس بهره ببرند.

متاورس در حال حاضر از لحاظی در تعدادی از پلفرم‌های بازی آنلاین مانند ماینکرفت، فورتنایت و روبلاکس (Roblox) وجود دارد. حتی اپلیکیشن‌هایی مانند مایکروسافت تیمز و زوم نیز گونه‌ای از متاورس هستند زیرا افراد از در جهانی مجازی با یکدیگر تعامل پیدا می‌کنند. با این‌حال متاورس مفهومی گسترده‌تر از فضای دیجیتال است که هدف آن نزدیک‌تر کردن افراد به یکدیگر است، چه از طریق برگزاری کنسرت‌ها یا کنفرانس‌های مجازی.

دنیای آینه‌ای یا Mirrorworld، نسخه‌ی دیجیتالی دنیای واقعی است که در آن معادل‌های دنیای واقعی مانند افراد، مکان‌ها و اشیا به صورت مجازی ایجاد شده‌اند. دنیاهای آینه‌ای اغلب در داستان‌های علمی تخیلی مانند سریال Stranger Things یا سری ماتریکس یا Ready Player One دیده شده‌اند. متاورس می‌توان دنیایی آینه‌ای باشد و به طور صحیح دنیای فیزیکی را به نمایش بگذارد، همچنین دنیای آینه‌ای می‌توان دنیایی تخیلی مانند بازی‌های ویدیویی را نشان دهد.

آواتار (Avatar) معرف شما در دنیای مجازی است. این نمایش گرافیکی از ظاهر شما می‌تواند شکلی کارتونی مانند بیتموجی‌های اسنپ چت، مموجی‌های اپل یا به صورت پوسته‌های تخیلی فورتنایت باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

احساس درد در "متاورس" ممکن می‌شود

بازوبند H2L موسوم به آنلیمیتد هند (UnlimitedHand)، دارای حسگرهای حرکتی است که حرکات و موقعیت دست کاربر را تشخیص می‌دهند و به آواتار او در فضای متاورس امکان می‌دهند تا حرکات کاربر را به دقت کپی کند. همچنین، این بازوبند از تحریک الکتریکی برای دستکاری عضلات بازو و تقلید احساسات استفاده می‌کند.

استارتاپ H2L درباره پروژه خود توضیح داد: با ادغام این فناوری در بازی ما، تأثیراتی مانند برخوردهای بدنی و آسیب‌دیدگی در بازی‌ها را می‌توان شخصاً احساس کرد.

این استارتاپ معتقد است که بازوبند مذکور را می‌توان برای بازی‌های واقعیت مجازی مورد استفاده قرار داد و به کاربران کمک کرد تا برخورد نوک پرنده با پوست خود یا وزش باد روی بازوی خود را احساس کنند.

همچنین، کاربران می‌توانند از بازوبند برای احساس کردن رویدادهای جهان مجازی در زندگی واقعی استفاده کنند. به عنوان نمونه، کاربران می‌توانند تجربه فعالیت‌های مورد علاقه دوران کودکی خود مانند پرتاب توپ با والدین را دوباره به طور مجازی زنده کنند.

این استارتاپ اضافه کرد: احتمالات دیگر عبارتند از احساس لمس کردن آلات موسیقی همراه با موسیقی در حال پخش یا لمس کردن اشیای مجازی در بازی واقعیت مجازی.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

H2L تنها شرکتی نیست که روی چنین دستگاهی کار می‌کند. در ماه نوامبر، شرکت متا (Meta) که پیشتر با نام فیس بوک (Facebook) شناخته می‌شد، نمونه اولیه از یک دستکش لمسی را معرفی کرد که امکان احساس کردن اشیا در واقعیت مجازی را فراهم می‌کند. این دستکش با مجموعه‌ای از محفظه‌های کوچک هوا در امتداد کف دست و انگشتان پوشانده شده است که برای ایجاد حس لامسه، باد می‌کنند.

تجاری‌سازی یک دستکش لمسی، بخشی از جاه‌طلبی متا برای تبدیل شدن به یک متاورس است؛ یعنی یک فضای مجازی جمعی با آواتارهای افراد واقعی.

کار کردن روی توسعه این دستکش هنوز ادامه دارد. دستکش متا پس از تنظیم دقیق و عرضه شدن به بازار، به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد تا تفاوت بین نگه ‌داشتن اشیای گوناگون مانند خودکار یا توپ پلاستیکی را در متاورس تشخیص دهند.

یکی از سخنگویان متا به گفت که این دستکش در حال حاضر فقط یک نمونه اولیه تحقیقاتی است و تاریخ عرضه آن مشخص نیست.

همینطور در پزشکی نیز این دستکش بسیار کاربرد دارد.برای درمان درد مزمن و انواع دیگر درد ها!
درد مزمن مشکل مهمی در بین پرسنل نظامی و از اولویت های نظام سلامت ارتش است. گروه وظیفه مدیریت درد جراح عمومی ارتش استفاده از قابلیت های بهداشت از راه دور را برای بهبود مدیریت درد توصیه می کند. گروهی از متخصصان درد به نمایندگی از داروهای درد، داخلی، بیهوشی، پزشکی توانبخشی، روانپزشکی، پزشکی اعتیاد، روانشناسی سلامت، فارماکولوژی، پرستاری، و مدیریت درد مکمل و یکپارچه، توصیه های مدیریت درد را برای هر بیمار ارائه می دهند

TelePain به اعضا اجازه می‌دهد تا از طریق بحث‌های مطالعه موردی، برنامه‌های مراقبت بین‌رشته‌ای را برای بیماران درد پیچیده ایجاد کنند. استراتژی‌های مدیریت درد مبتنی بر شواهد به‌دست‌آمده می‌تواند به سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در کلینیک‌های اعضا منتشر شود، که پتانسیل بهبود مراقبت از بیماران درد مزمن را دارد.

همچنین بیماران میتوانند نسخه ها و آزمایشات خودرا از راه دور به پزشک بفرستند و همینطور با یک تله ویزیت سریعا مشکل خود را با پزشکشان درمیان بگذارند و سریعا نسخه خود را دریافت کنند.

در متاورس پزشکان میتوانند از طریق عینک های واقعیت مجازی شرح حال بیمار را به صورت دقیق بررسی کنند و گویا یک تله ویزیت حضوری ایجاد شده است .همینطور همزمان با سایر همکاران مشورت کرده و یا به دانشجویان پزشکی خود آموزش دهند.

اگر این دستکش به حوزه ظهور وارد شود ، درمان درد مزمن نیز از راه دور در حوزه متاورس آسانتر میشود.

 

نظرات

مقالات مرتبط

سایر پزشکان مرتبط